JKC de Wiekslag

Dwarswyk 346 9202 CA Drachten

  • Onze school staat op een prachtige plek in een groene rustige omgeving in wijk De Wiken.
  • Met de bewoners van het naastgelegen zorgcentrum De Wiken ondernemen we vele activiteiten gedurende het schooljaar.
  • Schoolfoto van JKC de Wiekslag
  • Schoolfoto van JKC de Wiekslag
  • Schoolfoto van JKC de Wiekslag

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wat is de eindtoets?

Tot en met schooljaar 2022-2023 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken

Let op: Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. De uitslagen van de doorstroomtoets zullen in de schoolgids van schooljaar 2024-2025 voor het eerst zichtbaar zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerkrachten observeren, signaleren en analyseren op het dagelijks handelen en verwerken dit in hun aanbod. Hierdoor wordt het aanbod afgestemd op de onderwijsbehoefte van het kind en de groep. Dit is terug te vinden in de pedagogische en didactische handelingscyclus, zoals is afgesproken binnen het team. De afspraken zijn vastgelegd.

Twee keer per jaar nemen wij een onafhankelijke landelijke genormeerde toets af, voor de onderdelen taal en rekenen. Deze gegevens worden geanalyseerd en dienen als feedback en uitgangspunt voor nieuwe doelen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Protocol verwijzing naar het voortgezet onderwijs
Na de basisschool gaan de leerlingen naar één van de scholen voor het voortgezet onderwijs in Drachten en omgeving. De keuze wordt gemaakt na uitgebreide voorlichting en middels gesprekken met ouder(s)/verzorger(s) en de stamgroepleider van groep 8. Onderstaand een overzicht van hoe het advies tot stand komt:

  • Eind groep 7 wordt er een inschatting gegeven van het voorlopig advies;
  • In november volgt een “doelen” gesprek met ouder(s)/verzorger(s), het kind en de stamgroepsleider
  • In februari volgt een adviesgesprek met ouder(s)/verzorger(s), het kind en de stamgroepsleider van groep 8. Naar aanleiding van dit advies wordt het kind aangemeld bij één van de scholen voor het voortgezet onderwijs;
  • In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen, bij ons op school is dat de IEP toets;
  • In maart volgt de uitslag van de doorstroomtoets. Naar aanleiding van deze uitkomst, volgt mogelijk een bijstelling van het advies. Bijstellen kan alleen naar een hoger onderwijsniveau, er wordt nooit een bijstelling gedaan naar beneden.   

Het advies van de school komt zorgvuldig tot stand. Aan de hand van diverse gegevens, zoals het leerlingvolgsysteem (resultaten van de laatste drie schooljaren, verwerkt in de Plaatsingswijzer), de sociaal-emotionele ontwikkeling en de leerstijl/persoonlijkheid van het kind. Het schooladvies is leidend voor plaatsing in het voortgezet onderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Kanjertraining
We hebben gekozen voor de werkwijze van de Kanjertraining om ons in het pedagogisch klimaat te ondersteunen. We zijn een erkende Kanjerschool en stamgroepsleiders zijn gecertificeerd. We hebben jarenlange ervaring met de kanjertraining. Het belangrijkste doel is dat een kind positief over zichzelf en een ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Ook op langere termijn is dit effect merkbaar. Het blijkt dat veel kinderen na het volgen van de kanjertraining zich beter kunnen concentreren op school en betere leerresultaten halen. De kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties en daardoor komt tijd en energie vrij. Binnen de kanjertraining worden kinderen geconfronteerd met de gevolgen van hun gedrag. Deze informatie krijgen ze van hun klasgenoten en indien nodig van de stamgroepsleiders.    

De Kanjertraining gaat uit van vijf principes:    

  • We vertrouwen elkaar   
  • We helpen elkaar  
  • Niemand speelt de baas  
  • Niemand lacht uit    
  • Niemand doet zielig 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • samenwerken
  • respectvolle omgang

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven