Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerling wordt tijdens de groepsbespreking en/of leerlingbespreking besproken (leerkracht en IB’er, januari en juni ook met orthopedagoog). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken.
Ten aanzien van Actief Burgerschap en Sociale cohesie hebben we allereerst de risico’s van de omgeving in kaart gebracht. Op basis van de risico’s hebben we vervolgens onze visie, onze doelen (ambities) en ons aanbod vastgesteld. Onze visie luidt: leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving.
Onze school is sinds juli 2018 officieel gecertificeerd als Vreedzame School. De Vreedzame school geeft ons de kans ouders, leerlingen en schoolteam samen aan een beter schoolklimaat en meetbaar betere schoolresultaten te werken! Onze leerlingen gaan, samen met de teamleden, werken met een programma, dat zich kenmerkt door de volgende elementen:
• Ieder op school voelt zich gehoord en gezien
• Conflicten lossen we zelf op een positieve manier op
• We geven opstekers, geen afbrekers!
• We spreken elkaar aan op onze verantwoordelijkheid
• We werken volgens de principes rust, orde, regelmaat en veiligheid
• We willen, samen met de ouders het verschil tussen school- en thuiscultuur verkleinen, zodat opvoeding en onderwijs nog beter op elkaar aansluiten!
• Gevoelens willen we delen en we willen weten hoe we empathie voor een ander kunnen tonen.
• Coöperatieve werkvormen zullen onderdeel zijn van dit programma. Beter leren op een fijne manier!
• Luisteren, elkaar beter begrijpen,
• Democratisch burgerschap betekent, dat we uitgaan van de eigen kracht van kinderen!
De methode de Vreedzame school biedt een leerlijn voor het aanleren van sociaal gedrag. Daarnaast is democratisch burgerschap een onderdeel van de methode. Op onze school werken we met een leerlingenraad. Deze leerlingenraad bestaat uit 4 tot 6 leerlingen van de groepen 5 t/m 8. Jaarlijks worden aan het begin van het jaar (tijdens de Gouden Weken) verkiezingen gehouden in de betreffende groepen en wordt de leerlingenraad samengesteld. Op het plein zijn naast de teamleden die pleinwacht lopen, ook mediatoren op het plein. Deze leerlingen, uit de groepen 5 t/m 8, zijn uit de groepen gekozen en hebben een speciale training gevolgd. Als mediator hebben zij een belangrijke rol bij het voorkomen en oplossen van conflicten tussen leerlingen.
In samenwerking met het sportbedrijf Drachten verzorgen wij jaarlijks voor de groepen 7-8 de weerbaarheidstraining Rots en Water. Tijdens deze tien trainingen worden leerlingen mentaal en fysiek getraind in hun weerbaarheid. Voor het komende schooljaar gaan we dit uitbreiden naar de groepen 3 t/m 6. Samen naar een school, waar een ieder zich gehoord en gezien voelt!
Daarnaast besteden we aan het begin van het schooljaar gericht aandacht aan het groepsvormingsproces m.b.v. de Gouden weken. Doordat er voortdurend nieuwe leerlingen in de groepen instromen, doorlopen we de verschillende fasen van de groepsdynamica soms meerdere keren per jaar. Na de kerstvakantie herhalen we onze schoolafspraken en besteden we weer aandacht aan de groepsvorming in de Zilveren weken. Om pestgedrag te voorkomen is het van belang dat er veiligheid in de groep heerst. De leerlingen merken dat er rekening gehouden wordt met iedereen, dat leerlingen elkaar helpen als iemand problemen heeft. De leerkracht geeft altijd het goede voorbeeld. De leerkracht is in de groep de persoon die aangeeft hoe je met elkaar omgaat. Mocht er ondanks ons preventief beleid toch pestgedrag voorkomen, dan hanteren wij het protocol pesten. Als een leerling een medeleerling pest, is er sprake van machtsverschil. Het gepeste kind is het slachtoffer waar over de baas wordt gespeeld door steeds hetzelfde kind (pester), die in sommige gevallen een groepje meelopers om zich heen heeft verzameld. Pesten gebeurt langdurig, regelmatig, is bedreigend en het slachtoffer is niet bij machte om de situatie om te draaien. Agressief taalgebruik en agressief gedrag wordt niet getolereerd. Anderen kleineren, bedreigen en voor gek zetten accepteren we niet. Op onze school accepteren wij niet dat leerlingen op school of op het schoolplein gepest worden. Wij zullen er alles aan doen om dit te voorkomen. Wanneer dit toch voorkomt dan zullen we maatregelen nemen, zodat het pesten stopt. We voeren dan gesprekken met individuele leerlingen, de groep en ouders. Centraal in deze gesprekken staat het gedrag van de pester, de meelopers en het slachtoffer en wat er nodig is om het pesten te stoppen.