Openbare Basisschool de Tille

P.K.Pelstraat 1 9203 NP Drachten

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Tille
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Tille
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Tille
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Tille

Resultaten doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een doorstroomtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde doorstroomtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden verzameld via methode en niet-gebonden toetsen (CITO), waarvan de laatste twee maal per jaar worden afgenomen.



De resultaten van de CITO-toetsen worden samen met de IB-er, directeur en leerkracht in kaart gebracht en gemonitord en vervolgens via een datamuur aan het het team gepresenteerd en nader geanalyseerd. Vanuit de analyses worden interventies ingezet, deze komen terug in het werkplan zorg en in de  dag-/weekplanning. (HGW-cyclus = Handelingsgericht werken).


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 6 worden de resultaten van de CITO-LVS in de plaatsingswijzer bijgehouden. Ook geeft CITO-LVS een voorlopig advies naar aanleiding van de toetsresultaten. Daarnaast worden de observaties in de groep en de resultaten van methodegebonden toetsen meegenomen.



Aan het eind van groep 7 krijgen de leerlingen met hun ouders het eerste pre-advies. Dit pre-advies komt tot stand zoals hierboven beschreven.



In groep 8 is er in september een informatie avond over de verwijzing naar het voortgezet onderwijs. Vervolgens volgt in november het tweede pre-advies voor de leerlingen (en hun ouders) van groep 8. Hierbij gebruiken we de CITO-afname van begin groep 8 die de leerlingen gemaakt hebben in november. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de resultaten van de methodegebonden toetsen en de observaties van de leerlingen.



In februari wordt de IEP-doorstroomtoets afgenomen in groep 8. Met behulp van de gegevens van de doorstroomtoets, plaatsingswijzer en observaties in de groep wordt het definitieve schooladvies opgesteld. Dit wordt gedeeld met de leerling en zijn/haar ouders in een persoonlijk gesprek. Vervolgens melden de ouders hun zoon/dochter bij de school van hun keuze aan voor 31 maart. Ouders van groep 8 worden het gehele schooljaar meegenomen in de verwijzingsprocedure. Op school is een protocol PO-VO aanwezig ter inzage.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school staat het kind centraal en proberen we vanuit een gestructureerde omgeving te werken aan de unieke kwaliteiten van ieder kind. We werken op basis van wederzijds vertrouwen aan onze jonge wereldburgers. Dit alles doen we door middel van moderne middelen en voorspelbaar gedrag in de leer-,werkomgeving en in het gedrag van de leerkrachten. Op de kleine school, die we zijn, zijn we door de hele school met elkaar in verbinding en denken we in kansen en mogelijkheden en niet in belemmeringen. 

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • ieder kind is uniek
  • kind staat centraal

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven