Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Kinderen leren door een goede instructie te krijgen, maar ook door te leren met en van elkaar. In de ochtend staan de basisvakken taal, spelling, rekenen en lezen op het programma. Op school werken we met het 'effectieve directe instructie model' (EDI) waardoor de kinderen een goede en duidelijke instructie krijgen. Doordat we dit al vanaf groep 3 inzetten zijn de kinderen hier bekend mee. 's Middags staat leren vanuit IPC op het programma. Tijdens de werkmomenten voor IPC wordt een groot beroep gedaan op o.a. zelfstandigheid en samenwerking.
We gebruiken de Chromebooks om ook digitaal te kunnen oefenen met rekenen, taal en lezen. Bij IPC gebruiken we de Chromebooks om informatie te zoeken en om deze informatie te verwerken.
In leerjaar 1 en 2 wordt de onderwijstijd besteed aan activiteiten voor spel, beweging, muziek, creatieve vorming, reken,- en taalontwikkeling. Er wordt gebruik gemaakt van de methodiek 'Kleuteruniversiteit' en IPC- early years.
De activiteiten worden aangeboden in een grote kring (klassikaal), kleine kring of kleine (instructie)groepjes.
In de verschillende hoeken spelen en werken de kleuters samen of individueel, soms onder begeleiding van de leerkracht.
In de ochtenduren staan de vakken lezen, taal, spelling en rekenen centraal en wordt instructie gegeven. Daarbij werken de kinderen ook regelmatig op het leerplein en worden tevens de Chromebooks gebruikt.
In de middag wordt voornamelijk aan de units van IPC gewerkt en staan soms ook excursies en/of gastsprekers op het programma.
De vakleerkracht gymnastiek geeft op maandag les aan de kinderen van groep 7-8. De lessen voor groep 3-4 en 5-6 worden gegeven door de eigen leerkrachten. Omdat de kinderen naar de gymnastiekzaal moeten lopen/fietsen hebben we voor groep 5-6 en 7-8 gekozen om de lessen in blokuur te geven. Op die manier voldoen we aan de onderwijstijd ingericht voor gymnastiek en beperken we de reistijd. De kinderen van groep 3 en 4 gaan op woensdag naar het zwembad voor de zwemles. Zij hebben daarom maar één keer in de week gymnastiek.
We zijn een reguliere basisschool die de gerichte zorg aan leerlingen kan bieden, die zij/hij nodig heeft en heeft o.a. een leerkracht met het specialisme meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast hebben we leerkrachten met specialisme op het gebied van rekenen en taal en KiVa. Zij kunnen waar nodig ondersteunen bij het komen tot een passend aanbod.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het nieuwe schoolondersteuningsprofiel (SOP), dat we begin schooljaar 2022-2023 schrijven wordt ons aanbod en onze ambities zichtbaar om leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden.
Voor de ondersteuning van kinderen die extra instructie en begeleiding nodig hebben is er aanbod in de eigen groep door de groepsleerkracht en buiten de groep door de onderwijsassistent. Voor schooljaar 2022-2023 gaan we voor de kinderen die meer aankunnen beleid schrijven en uitvoeren. Dit wordt uitgevoerd door de coördinator meer - hoogbegaafdheid.
Ons aanbod voor het jonge kind (4-6 jaar) bieden we nu aan via de thema's uit de methodiek 'Kleuteruniversiteit' en de "Early years' van IPC.
Onze school is augustus 2019 gestart met voorschoolse en naschoolse opvang en tijdens het schooljaar 2022-2023 wordt verder onderzocht of er gestart kan worden met een partner voor een peuterspeelzaal/kinderdagverblijf in het gebouw van de school. In schooljaar 2022-2023 zal, met een externe begeleider, een traject worden gelopen om in de nabije toekomst een doorgaande lijn van 0 t/m 12 jaar in school te kunnen bieden.