Een klacht op school oplossen
Soms vinden op school gebeurtenissen plaats waar ouders of leerlingen het niet mee eens zijn. Hier volgen een aantal tips om het ontstane probleem zo snel mogelijk op te lossen:
1. Grijp snel in. Hoe sneller u handelt, hoe beter. Daarmee voorkomt u dat de situatie onnodig uit de hand loopt. Bedenk ook dat ouders vaak eerder dan de school in de gaten hebben dat er iets aan de hand is. Leerkrachten hebben veel kinderen in de klas en kunnen niet alles overzien.
2. Spreek de juiste persoon aan. Bespreek uw probleem eerst met de leerkracht om wie het gaat. Als dat niets oplost, kunt u naar de directie stappen en vervolgens naar het schoolbestuur.
3. Neem de tijd. Voer een gesprek over een probleem niet even tussendoor of telefonisch, maar maak een afspraak en zorg dat u voldoende tijd heeft uw standpunt toe te lichten. Realiseert u zich wel dat de leerkracht ook andere dingen moet doen en dat het gesprek misschien pas over een paar dagen kan plaatsvinden.
4. Wees duidelijk en beperk u tot de belangrijkste punten. Probeer niet te emotioneel te worden maar leg rustig uit wat uw probleem is. Als u dat lastig vindt, kunt u voor het gesprek uw standpunten op papier zetten. U kunt ook een vriend of familielid meenemen. Meldt u dat wel van tevoren.
5. Bedenk een oplossing. Het is handig als u al voor het gesprek manieren bedenkt, hoe het probleem kan worden opgelost. Dat betekent niet dat u de suggesties van de ander moet afwijzen. U moet een oplossing vinden waar u beiden achterstaat.
6. Leg afspraken vast. Als na afloop van het gesprek de gemaakte afspraken worden vastgelegd, kan er geen twijfel over ontstaan. Het ligt voor de hand dat de school dit verslag maakt en dat beide partijen het ondertekenen. U kunt ook voor uzelf van elk gesprek een kort verslag maken. Zo’n verslag kan handig zijn als u een klacht bij de klachtencommissie wilt indienen.
De interne contact- en externe vertrouwenspersonen
Als u er niet in slaagt het probleem alleen op te lossen, kunt u altijd terecht bij de interne contactpersoon van school. Zij is verbonden aan school en kan u adviseren met wie u het beste in gesprek kunt gaan.
Interne contactpersoon
De interne contactpersoon kan u ook doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon. Bij beiden kunt u vertrouwelijk uw verhaal kwijt. Als u wilt, kan de externe vertrouwenspersoon ook bemiddelen bij een conflict. Mocht u besluiten een klacht in te dienen bij de klachtencommissie, dan kan de externe vertrouwenspersoon u daarbij helpen. De interne contactpersoon kan u meer informatie over de klachtenregeling geven. Zij bespreekt de klacht niet inhoudelijk met u.
De interne contactpersoon van onze school is: Juf Cornelia van der Velde. Zij is te bereiken op school van woensdag t/m vrijdag via 0512-545550 of 06-5791 7188 of email [email protected]
Externe vertrouwenspersoon
Ongewenst gedrag op school, het kan ook uw kind overkomen. Als school hebben we een meldingsregeling machtsmisbruik.
Hieronder vallen klachten over discriminatie, racisme, agressie geweld, (seksuele) intimidatie en (cyber) pesten. Het gaat om situaties tussen leerlingen onderling en tussen leerling en personeel.
In de meldingsregeling zijn bepalingen opgenomen over contactpersonen, vertrouwenspersonen en de klachtencommissie. Onze school is voor de externe vertrouwenspersoon aangesloten bij GGD Fryslân. De externe vertrouwenspersoon handelt de klacht af volgens een vaste procedure, behandelt alle zaken strikt vertrouwelijk en is geen verantwoording schuldig aan de school. Hierdoor kan het kind en/of de ouder/verzorger vrijuit spreken en een klacht voorleggen.
Op de website van GGD Fryslân (www.ggdfryslan.nl) kun je de folder ‘Vertrouwenspersoon’ voor jongeren en ‘Vertrouwenspersoon voor ouders’ downloaden. Externe vertrouwenspersoon voor onze school is: Anita Miedema. Zij is te bereiken bij GGD Fryslân via telefoonnummer 06-28524514 of via email [email protected] Adres: GGD Fryslân Postbus 612 8901 BK Leeuwarden
Klachtenprocedure
Voor de klachtenprocedure verwijzen wij u naar de 'klachtenregeling voor ouders en leerlingen van Adenium'. Deze is te vinden op onze site: www.pcboitambyld.nl
Algemene tips voor ouders
1. Hoe verleidelijk het ook is, betrek andere ouders niet onnodig bij uw probleem. Dat leidt snel tot roddelen.
2. Praat er ook niet over met uw kind erbij. Uw kind mag geen doorgeefluik worden.
3. Praat liever een keer uitgebreid en goed met uw kind dan hem of haar er dagelijks mee lastig te vallen.
Als de contactpersoon of een andere leerkracht klachten hoort over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, ernstig fysiek of geestelijk geweld heeft hij/zij de wettelijke verplichting daarvan meteen melding te doen bij het bevoegd gezag. Bij de onderwijsinspectie werken vertrouwensinspecteurs bij wie u terecht kunt voor het melden van dergelijke klachten in het onderwijs. De vertrouwensinspecteurs zijn tijdens kantooruren bereikbaar op telefoonnummer: 0900-1113111. Deze informatie over de klachtenregeling is onderdeel van de brochure ‘Klachten op school, hoe los je ze op?’ Deze brochure kunt u downloaden op: www.klachtenopschool.kennisnet.nl.
Het bevoegd gezag kan een klacht ook zelf afhandelen!