Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Plotter heeft geen vakleerkrachten aangesteld. Maar het team laat zich wel inspireren door specialisten op allerlei gebied.
Met de subsidie voor Cultuurparticipatie was er gedurende drie jaren een nauwe samenwerking met muziek- en theaterspecialisten. Deze begeleiding was een inspiratie voor het vervolg.
Expressie is een activiteit die op De Plotter een belangrijke plaats inneemt. Het leren uiten vinden wij een wezenlijk onderdeel van de persoonlijkheidsontwikkeling en daarmee van de totale ontwikkeling. De expressie activiteiten lenen zich bij uitstek om met de hele groep of een deel daarvan te doen en dragen daardoor bij aan de groepsvorming. Onder expressie vallen de volgende onderdelen;
* dramatische vorming
* muzikale vorming
* beeldende vorming
* Expressie Expresse; het jaarlijkse schoolfeest op basis van een thema
* de maandvieringen per groep, ook bij te wonen door de ouders
* Open Podium; de podiumkunsten en -presentatie in de week voor de kerstvakantie (een mooie traditie)
* presentaties na afloop van een thema
* presentaties n.a.v. een taak voor taal / Taal Doen
Voor gymnastiek werken wij graag samen met Hans Stroes, ontwikkelaar van methoden voor bewegingsonderwijs.
In de onderbouw zijn de vakken niet onder te verdelen in lesuren. Het werken met Montessori-materialen staat centraal, voor taal, rekenen en kosmische onderwijs en opvoeding. Creativiteit, wellevendheidslesjes en muziek nemen ook een belangrijke plaats in.
Indien een leerling er om vraagt of wanneer wij ervaren dat een leerling een rijker aanbod nodig heeft, maken wij gebruik van materialen uit hogere groepen. We observeren het kind nauwkeurig en maken gebruik van iedere "gevoelige" periode.
Wij hanteren geen vast lesrooster. De kinderen maken hun eigen planning. De leerkrachten zien er op toe dat de kinderen hun onderwijstijd effectief benutten.Wanneer kinderen moeite hebben met zelf plannen, dan begeleiden we hen daarin: "help mij het zelf te doen".
Soms heeft een kind alle tijd nodig voor een bepaald vak, en soms ervaart het dat het minder tijd nodig heeft voor het ene en meer voor het andere. Die keuzevrijheid zorgt ervoor dat kinderen intrinsiek gemotiveerd aan het werk zijn.
Montessori-onderwijs is sterk individueel gericht onderwijs. Daardoor zijn wij in staat optimaal te differentiëren en dus rekening te houden met verschillen in leerstijlen en mogelijkheden. De Montessori-materialen maken het mogelijk jaarklassen te doorbreken en in te spelen op de individuele behoeften en wensen van kinderen.
Hoewel vrijheid van taak en ruimte klinkt als veel vrijheid wordt het Montessori-onderwijs wel degelijk bepaald door het naleven van duidelijke regels en routines.
Wij richten ons op alle kinderen die qua leeftijd passen binnen het basisonderwijs.
Voor kinderen met zeer specifieke onderwijsbehoeften is een gedegen procedure van aanmelding van belang, via onze CPO (Coördinator Passend Onderwijs) en/of onze directie.
Het jonge kind heeft behoefte aan een omgeving die duidelijkheid en zekerheid biedt. Het gaat hierbij om de fysieke omgeving, zoals de ruimte waarin alles een vaste plaats heeft. Maar ook de geestelijke omgeving, de aanwezigheid van een volwassene (de leerkracht). Het kind kan alleen de verantwoordelijkheid nemen als het weet dat er een volwassene is die hem op weg helpt. Iemand die de eerste keer voordoet hoe iets moet. Juist in deze fase is het voor het kind belangrijk dat het kan vertrouwen op de opvoeder, dat er een relatie is. Vanuit de relatie kan het kind zijn eigen weg zoeken, een eerste stap doen op weg naar de grote wereld en zichzelf ontwikkelen. De opvoeder / leerkracht is aanwezig en volgt het kind met oprechte belangstelling en aandacht.
Peuters en kleuters spelen vooral naast elkaar, waarbij ieder verzonken is in zijn eigen spel. Af en toe komen ze elkaar tegen tijdens het spel.
Waar het kind in de periode van nul tot drie jaar nog onbewust indrukken opdeed en verwerkte, neemt de drie- tot zesjarige de indrukken uit de omgeving bewust op. Hiervoor is het nodig concreet bezig te zijn, veel te handelen, eindeloos te herhalen.
De ruime lokalen, de expertise van de onderbouw-leerkrachten en de Montessori-materialen maken elke stap in groei en ontwikkeling mogelijk.