Montessorischool De Plotter

Dollard 19 9204 CK Drachten

  • KOO is een essentieel onderdeel van ons aanbod. Goed zorgen voor jezelf, medeverantwoordelijk voor d
  • Kinderen uit de bovenbouw mochten een dagdeel "bouwen" ervaren op de bouwplaats van het nieuwe zwemb
  • We deden mee aan De 8ste Dag, in het kader van Culturele Hoofdstad 2018.
  • Sinds 2021 zijn in trotse bezit van een Tiny Forest inclusief een buitenlokaal waar we kunnen leren,
  • Zowel binnen als buiten zijn we aan het leren en genieten.

In het kort

Toelichting van de school

Montessori opvoeding en onderwijs bestaat al meer dan 100 jaar, wereldwijd. Het is in sterke mate individueel gericht onderwijs. We werken met Montessori-materialen en moderne methoden wat maakt dat kinderen intrinsiek gemotiveerd aan het werk zijn en graag leren.

Montessori-onderwijs staat er borg voor dat elke individuele leerling een ononderbroken ontwikkelingsproces kan doorlopen. Naast de cognitieve ontwikkeling richt het onderwijs zich nadrukkelijk ook op de emotionele, sociale, culturele, creatieve en lichamelijke ontplooiing van elk kind.

De Plotter: een kleinschalige Montessori-school, midden in de wijk De Drait. Waar persoonlijke aandacht onze dagelijkse werkwijze is.


Missie en visie

Kenmerken van de school

  • help mij het zelf te doen
  • vrijheid en grenzen
  • geordende leeromgeving
  • van handelen naar leren
  • zicht op leer-kracht

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Onze school telde op 1 februari 2024 141 leerlingen. Op 1 februari 2025 zullen dat er 146 zijn. Onderwijs in Montessoristijl is overwegend individueel gericht onderwijs. Om die reden streven wij naar maximaal 25 kinderen in een groep. Voor schooljaar 2023-3024 en 2024-2025 zien wij geen mogelijkheden voor zij-instroom. 

Ouders van jonge kinderen die zich oriënteren op een basisschool kunnen een kennismaking en rondleiding aanvragen bij de directie.

Qua leerlingaantal willen wij een overzichtelijke school blijven, waar iedereen elkaar kent. Ons motto in deze is dan ook: "klein van schaal, maar groot in persoonlijke aandacht".

Nb: in de grafiek staan voor 1 februari 2024 helaas 134 leerlingen gemeld. Dit aantal is onjuist en heeft te maken met inschrijvingen die niet gekoppeld zijn via ROD. Dat is ondertussen aangepast in het leerlingvolgsysteem, maar wordt helaas niet verwerkt in Vensters.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
134
Landelijk gemiddelde
212

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Sinds januari 2018 hanteren wij het vijf-gelijke-dagen model. De kinderen eten met de leerkracht in de eigen groep. Tijdens de lunch verzorgen wij een gevarieerd programma.

Tijdens het buitenspelen wordt toezicht gehouden door directie, CPO, stagiaires en/of leerkrachten.

Wij ervaren dit als zeer positief. Kleine conflicten, indien aan de orde, kunnen meteen opgelost worden. Leuke spelmomenten worden ook door eigen teamleden gesignaleerd en kunnen in de klas nog eens benadrukt worden. We ervaren deze lunch en pauze als een waardevol moment van de dag, die we met elkaar delen.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

De school heeft een aantal gedragsregels opgesteld:  

* Op onze school onderschrijven wij het uitgangspunt, dat mannen en vrouwen, jongens en meisjes gelijkwaardig zijn.  

Uitgaande van deze gelijkwaardigheid vinden wij de volgende aspecten van belang:

* De school schept een klimaat, waarin de kinderen zich veilig voelen;

* Op school hebben we respect voor elkaar;

* De school creëert ruimte om verschillend te zijn. Deze verschillen kunnen betrekking hebben op persoonsgebonden of cultuurgebonden verschillen;

* De school hanteert een niet-stereotype benadering;

* De school schept voor kinderen voorwaarden om een positief zelfbeeld te ontwikkelen. Er wordt actief aandacht besteed aan zelfredzaamheid en weerbaar gedrag.  

Van alle geledingen binnen onze school (directie-leerkrachten-ouders en niet onderwijzend personeel) wordt verwacht, dat zij zich houden aan de vastgestelde gedragsregels. Het streven naar gelijkwaardigheid binnen de school houdt in dat de volgende gedragingen niet worden getolereerd:  

* Verbale en non-verbale seksuele intimidatie, zoals grappen met een seksueel getinte, vernederende strekking ten aanzien van anderen;     

* Seksueel getinte vernederende toespelingen of insinuaties, direct of indirect bedoeld. Hieronder verstaan wij ook seksueel getinte opmerkingen over of vragen naar uiterlijk en/of gedrag van een ander;

* Handtastelijkheden, die als vernederend kunnen worden ervaren door de ander;

* Opmerkingen ten aanzien van de geaardheid;

* Verbaal geweld, zoals vloeken en schelden;

* Lichamelijk geweld, zoals schoppen, slaan, e.d.  

Voor het gebruik van internet gelden spelregels, die we hebben vastgelegd in het internetprotocol. Ons internet is gefilterd.

Terug naar boven