Openbare Basisschool de Vlinderboom

De Ring 2 9202 NW Drachten

Schoolfoto van Openbare Basisschool de Vlinderboom

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze leerlingen zijn korter dan 4 jaar in Nederland. Er wordt geen eindtoets afgenomen. 

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken gedurende het schooljaar in 4 periodes van 10 weken. Na iedere periode vindt er toetsing plaats.
De resultaten van de toetsing worden genoteerd in het IOP van het kind en in het schooloverzicht. We analyseren de resultaten op individueel-, groeps- en schoolniveau. Op basis hiervan worden de leerlingen opnieuw ingedeeld in niveaugroepen voor taal, lezen en rekenen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Februari/maart:
Besluiten voor welke school de leerlingen met woning kunnen worden aangemeld. Leerkracht in overleg met het VO (Uitgezonderd ISK)
Maart/april/mei:
Nieuw landelijk beleid per 2024: tussen 25 en 31 maart aanmeldweek VO. Voor De Vlinderboom is in overleg met VO een uitzondering; de officiële aanmelding is dan vaak pas in mei.
Aanmelding door de leerkracht d.m.v. het aanmeldingsformulier bij het VO (uitgezonderd ISK). Voor het uiteindelijke niveau kan een voorbehoud aangegeven worden. Dit i.v.m. de ontwikkeling waarin nieuwkomers zich nog bevinden.
Mei / juni:
Overleg en aanmelding ISK door de leerkracht.
Juni:
Bepaling uiteindelijke niveau vervolgschool. Leerkracht indien nodig opnieuw in overleg met VO.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze leerkrachten zijn van cruciaal belang voor het creëren van een goed pedagogisch klimaat in de school. De kinderen hebben een veilig en gestructureerd klimaat nodig, waar ze zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. De leerkracht is positief en motiverend naar de kinderen toe en zorgt ervoor dat de kinderen het werk zelfstandig en samen met anderen kunnen doen (socialisatie). Daarnaast werken we ook aan het reflecterend vermogen van de kinderen. We leren ze terugkijken op eigen handelen en de consequenties van eigen gedrag te overzien. Hierbij is een goede relatie tussen leerkracht en leerling essentieel.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Pedagogisch klimaat
  • Voorspelbaarheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven