Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We gebruiken het Leerling Volgsysteem (LVS) van Cito. Deze toetsen worden in januari (Middentoetsen) en juni (Eindtoetsen) afgenomen. Elke groepsleerkracht maakt n.a.v. deze toetsen,zijn of haar observaties en andere gegevens een analyse van de groep, die vervolgens besproken wordt met de intern begeleider en de directeur. Die maken op hun beurt op basis van alle groepsanalyses een schoolanalyse. Zo werken we planmatig aan het verbeteren van ons onderwijs. Op Vensters PO vindt u de link naar de gegevens van het afgelopen jaar.
Op de Parel maakt elke leerling de Dia Eindtoets, tenzij leerling kenmerken dat niet toelaten. Als er leerlingen zijn met een ontheffing halen we die er later uit. We zijn blij met de resultaten van de laatste jaren en blijven streven naar verbetering.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het team werkt gericht aan het samenstellen en bewerken van positieve groepen. Door middel vanstudiebijeenkomsten heeft het team hier kunde en ervaring mee opgedaan. Erwordt gewerkt met het programma Grip op de Groep (JSW boek 36). Op schoolhebben we dit onderdeel vastgelegd waarbij de nadruk vooral ligt op de eerste 8weken van het schooljaar. Op school streven we naar het vormen van positievegroepen. Een positieve groep is te herkennen aan onderstaande kenmerken- de kinderen gaan over hetalgemeen met plezier naar school- halen betere leerresultaten- in de groep zijn minderordeproblemen- kinderen helpen elkaar- er heerst een prettig pedagogischklimaat- er zijn goede omgangsvormen- kinderen krijgen er positieveervaringen voor later - er wordt op een actieve enbetrokken manier geleerd.Vanuit onzechristelijke visie hebben we eerbied voor God, voor zijn schepping en voorzijn schepselen. Daarom accepteren we elkaar zoals we zijn en letten we ook oponze taal. De Parel is een taalbewuste school. Schelden en vloeken horen nietop onze school. We letten op onze taal en behandelen elkaar met respect. De leerkrachten proberen bij kinderen belangstelling voor elkaarte stimuleren. Dit kan bij kringgesprekken gebeuren, maar ook door het latenhouden van spreekbeurten. Fouten maken mag, als je er maar van wilt leren. Hetgaat er niet om te registreren wat fout is, maar te benoemen wat goed gaat enwat nog beter kan. Hierbij is het heel belangrijk dat kinderen zelf problemenleren oplossen en zelf ontdekkend bezig kunnen zijn.
In februari 2019 heeft De Parel een externe Audit gehad door een Auditteam van andere NoorderBasisscholen.
In november 2020 hebben we een thema-onderzoek van de inspectie gehad. Dit onderzoek is belangrijk en bepalend voor schooltoezicht van de onderwijsinspectie op De Parel. We hebben het als een positief en stimulerend gesprek ervaren en zijn er trots op dat zowel het bestuur van NoorderBasis als de onderwijsinspectie positief kijkt naar het onderwijs en de ontwikkeling op onze school. ?