Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Veel van de op Marcoen gebruikte lesmethodes bevatten methode gebonden toetsen. In deze toetsen worden de net aangeleerde vaardigheden getoetst. Naast deze toetsen nemen we ook methode onafhankelijke toetsen af, dit zijn de toetsen Leerling in beeld van Cito. Met deze toetsen worden vaardigheden over een langere termijn getoetst en een beeld van waar de leerling/ groep staat ten opzichte van een landelijke vergelijkingsgroep geschetst. Deze toetsen worden in groep 3 t/m 7 twee keer per jaar afgenomen voor taalverzorging (spelling, grammatica, leestekens), rekenen, begrijpend lezen (vanaf groep 4) en technisch lezen. In groep 8 worden in november de leerlingvolgsysteem-toetsen afgenomen en in februari de Doorstroomtoets.
Onze resultaten en opbrengsten analyseren we tweejaarlijks in een uitgebreid document. Voor deze schoolanalyse wordt op verschillende manieren input opgehaald, bijvoorbeeld op een studiemoment, tijdens de leerjaar- of groepsbespreking en individueel. Naast bespreking in het schoolteam, worden ook de MR en het bestuur hierin meegenomen. Tijdens het bespreken en analyseren stellen we elkaar kritische vragen, wisselen we onze parels en puzzels uit, reflecteren we op ons handelen en aanbod en formuleren we verbeterpunten op groeps-, leerjaar- en schoolniveau.
Al deze informatie vormt de input voor de groepsplannen en het school/jaarplan. We gebruiken de leeropbrengsten als middel om de leerkrachten bewust te maken van het effect van hun leerkrachthandelen en het opstellen van een beredeneerd aanbod.Naast het afnemen van toetsen maken we ook gebruik van observaties en andere manieren van het tonen van het geleerde. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld een mini check tijdens de les, een presentatie rondom een onderwerp bij de zaakvakken of een kindgesprek. Voor de individuele leerling wordt twee keer per jaar een rapport opgesteld waarin naast de vorderingen op leergebied ook aandacht is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling.
Het gesprek met ouders, verzorgers vinden wij een belangrijke informatiebron. We plannen meerdere vaste momenten per schooljaar om met elkaar in gesprek te gaan. Daarnaast zijn er altijd extra gesprekken altijd mogelijk, zowel op verzoek van ouders, verzorgers als school.
We werken systematisch en cyclisch aan de cognitieve en sociaal-emotionele opbrengsten van de leerlingen en zorgen voor een beredeneerd aanbod waar mogelijk afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerling. We brengen de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart, de specifieke individuele onderwijsbehoeften worden beschreven in het administratieprogramma ParnasSys. In groepsplannen wordt beschreven waar wordt afgeweken van het basisaanbod en hoe wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften. Voor leerlingen waarvoor het basisaanbod niet toereikend is wordt een groeidocument op gesteld. Een onderdeel hiervan is het OPP, waarin een eigen leerlijn wordt beschreven.
In groep 8 wordt een keuze gemaakt voor het voortgezet onderwijs. Bij deze belangrijke stap zijn school, ouders en kind samen betrokken. Het is belangrijk om te weten welke capaciteiten een kind bezit, waar de interesses van een leerling naar uit gaan en hoe gemotiveerd een kind voor school(werk) is. Hiervoor beschikken we over gegevens uit ons leerlingvolgsysteem. In samenspraak met de leerkrachten van groep (6), 7 en 8, de intern begeleider en de directie wordt een advies geformuleerd. Dit advies bestaat uit een plaatsingsadvies en een diplomaperspectief. Het plaatsingsadvies kan twee ledig zijn, het diplomaperspectief is enkelvoudig. Bij een tweeledig plaatsingsadvies, bijvoorbeeld havo-vwo, gaan we voor het diplomaperspectief altijd uit van het hoogste niveau.
In groep 7 wordt aan het eind van het schooljaar een voorlopig advies gegeven. De uiteindelijke adviesgesprekken vinden plaats in januari in groep 8. Groep 8 maakt vanaf schooljaar 2023-2024 in februari de Doorstroomtoets. Indien het resultaat van deze toets hoger uitvalt dan het advies heroverwegen we in samenspraak met ouders het gegeven advies.
Onze school heeft zowel contacten met de middelbare scholen in Breda als in Oosterhout, de meeste kinderen van Marcoen gaan in Breda naar de middelbare school. De school geeft een advies voor de richting, de ouders kiezen zelf welke school het beste bij hun kind past. Op de site van VO Breda is alle informatie te vinden met betrekking tot het vervolgonderwijs in Breda.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op Marcoen heerst een goed pedagogisch klimaat. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich welkom en veilig voelen op school. Alleen als een leerling zich veilig voelt kan deze tot leren komen, zowel cognitief als op sociaal gebied. Wij werken vanuit een positieve basishouding en een eenduidige gedragsaanpak.
Op onze school is er veel aandacht voor groepsdynamiek. Niet alleen in de Gouden weken aan het begin van het schooljaar, maar ook gedurende het schooljaar worden er allerlei activiteiten ondernomen ten bate van de groepsdynamiek. Op onze sterk groeiende school zorgt er voor dat we veel te maken hebben met leerlingen die instromen in een bestaande groep. We zorgen er samen voor dat deze leerlingen zich snel thuis voelen op onze school. We hebben intern gedrag analisten (IGA) op school, met behulp van hun expertise creëren we voor de basisvoorwaarden voor positieve groepen en een optimaal leer-werkklimaat.
De manier waarop wij met pesten en gedrag omgaan staat beschreven in ons gedragsproctocol.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.