Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: Voor de beoordeling van schooljaren 2021/2022 en 2022/2023 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Veel van de op Marcoen gebruikte lesmethodes bevatten methode gebonden toetsen. In deze toetsen worden de net aangeleerde vaardigheden getoetst. Naast deze toetsen nemen we ook methode onafhankelijke toetsen af, de zogenaamde Cito-toetsen. Met de Cito-toetsen worden vaardigheden over een langere termijn getoetst en een beeld van waar de leerling/ groep staat ten opzichte van een landelijke vergelijkingsgroep geschetst.
Deze toetsen worden in groep 3 t/m 7 twee keer per jaar afgenomen voor spelling, rekenen, begrijpend lezen (vanaf groep 4) en technisch lezen.In groep 8 worden in januari de CITO-leerlingvolgsysteem-toetsen afgenomen en in april de CITO -eindtoets.
De resultaten worden geanalyseerd in het resultaten en opbrengsten boek en nemen we mee in de groepsbesprekingen met leerkracht, directie en intern begeleider. (Zie ook paragraaf 5.5 'Kwaliteitszorg').Naast het afnemen van toetsen maken we ook gebruik van observaties en andere manieren van het tonen van het geleerde. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld een presentatie rondom een onderwerp bij de zaakvakken.
Voor de individuele leerling wordt twee keer per jaar een rapport opgesteld waarin naast de vorderingen op leergebied ook aandacht is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Twee keer per jaar worden de ouders uitgenodigd om over hun kind in gesprek te gaan. In het najaar hebben hierbij het welbevinden en de verwachtingen de nadruk, in februari ligt de nadruk meer op de voortgang van het kind.
In groep 8 wordt een keuze gemaakt voor het voortgezet onderwijs. Bij deze belangrijke stap zijn school, ouders en kind samen betrokken. Het is belangrijk om te weten welke capaciteiten een kind bezit, waar de interesses van een leerling naar uit gaan en hoe gemotiveerd een kind voor school(werk) is. Hiervoor beschikken we over gegevens uit ons leerlingvolgsysteem. In samenspraak met de leerkrachten van groep (6), 7 en 8, de intern begeleider en de directie wordt een advies geformuleerd.
In groep 7 wordt aan het eind van het schooljaar een voorlopig advies gegeven. De uiteindelijke adviesgesprekken vinden plaats in januari in groep 8. Groep 8 maakt in april de eindtoets.
Onze school heeft zowel contacten met de middelbare scholen in Breda als in Oosterhout, de meeste kinderen van Marcoen gaan in Breda naar de middelbare school. De school geeft een advies voor de richting, de ouders kiezen zelf welke school het beste bij hun kind past. Op de site van VO Breda is alle informatie te vinden met betrekking tot het vervolgonderwijs in Breda.
Op Marcoen heerst een goed pedagogisch klimaat. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich welkom en veilig voelen op school. Alleen als een leerling zich veilig voelt kan deze tot leren komen, zowel cognitief als op sociaal gebied. Wij werken vanuit een positieve basishouding.
Op onze school is er veel aandacht voor groepsdynamiek. Niet alleen in de Gouden weken aan het begin van het schooljaar, maar ook gedurende het schooljaar worden er allerlei activiteiten ondernomen ten bate van de groepsdynamiek. Op onze sterk groeiende school zorgt er voor dat we veel te maken hebben met leerlingen die instromen in een bestaande groep. We zorgen er samen voor dat deze leerlingen zich snel thuis voelen op onze school. We hebben intern gedrag analisten (IGA) op school, met behulp van hun expertise zorgen we voor positieve groepen.
De manier waarop wij met pesten en gedrag omgaan staat beschreven in ons gedragsproctocol.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.