Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepen 1-2 zijn bewust gekozen combinatieklassen. Vanaf groep 3 zijn er geen combinatieklassen. Onze school kent vijf groepen 1/2, twee groepen 3, twee groepen 4, twee groepen 5, twee groepen 6, twee groepen 7 en twee groepen 8.
Bij ons op school hebben de kinderen geen vaste, eigen plek. De lokalen zijn ingericht met een diversiteit aan meubilair: leerling tafels en stoelen, taboeretten, groepstafels, statafels en instructietafels. De leerplek is afhankelijk van de leerbehoefte van het kind, het vak en de werkvorm (zelfstandig, coöperatief of leerkracht gebonden). Kinderen werken, leren en spelen niet alleen in het lokaal, maar ook op onze leerpleinen. Ook de leerpleinen zijn flexibel ingericht. Er is plaats voor zelfstandig en stil werken en leren, maar ook voor samen spelen en leren en bewegend leren. Met flexibele leerplekken komen we tegemoet aan de verschillende behoeften en leerstijlen van de kinderen. Regelmatig werken en leren de kinderen ook met behulp van een laptop.
Naast onze groepsleerkrachten zijn er een aantal leerkrachten in de school met specialistische ambulante taken.
Binnen het ontwikkelingsgerichte, thematische onderwijs van de groepen 1-2 worden de verschillende vakinhouden in samenhang met elkaar aangeboden. Binnen het (buiten)spel, vindt bijvoorbeeld ook wereldoriëntatie, sociaal redzaam gedrag en taal/rekenonderwijs plaats.
Omdat er verschillen kunnen zijn in de benodigde tijd per vak, kan de leertijd worden aangepast. Ook kunnen individuele leerlingen meer of minder leertijd per vak krijgen. Hierbij is de onderwijsbehoefte van het kind, cq de groep maatgevend.
Daarnaast wordt er op het gebied van wereldoriëntatie en creatieve vorming thematisch gewerkt, wat betekent dat verschillende vakinhouden in combinatie met elkaar een plek krijgen. Zo krijgen hier ook taal-, lees- en schrijfactiviteiten een plek.
IKC De Sterrekijker heeft een aantal ambulante leerkrachten en onderwijsassistenten met specialistische taken op onder andere de volgende aandachtsgebieden/vakken:
- gedrag (incl. sociale vaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling, gedrag en faalangst);
- lezen en spelling;
- rekenen;
- meer- en hoogbegaafdheid;
- ICT;
- executieve functies;
- drama.
Voor meer informatie verwijzen wij naar ons schoolondersteuningsprofiel.
Ontwikkelingsperspectief (OPP)
Soms blijkt bij een enkel kind dat het volgen van de reguliere leerstof te hoog gegrepen is. Voor deze kinderen wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld (vanaf groep 5). Het OPP is een document waarin de school in samenspraak met het kind en de ouders doelen formuleert die voor het kind gesteld worden. Deze doelen zijn anders dan de reguliere doelen van de groep. De leerkracht zorgt voor de uitvoering van het OPP in de groep. Twee keer per jaar wordt het OPP geëvalueerd en bijgesteld door leerkracht, kind, ouder en de intern begeleider.
Ondersteuningsteam (OT)
In sommige gevallen kan, in overleg met de ouders, voor extra hulp aan leerlingen het Ondersteuningsteam (OT) ingeschakeld worden. Het OT bestaat uit deskundigen van binnen en buiten de eigen school. Denk aan een orthopedagoog, een begeleider passend onderwijs, ouder-kind coach of de schoolarts. Ouders geven toestemming voor bespreking van hun kind in het OT en zij worden uitgenodigd aanwezig te zijn tijdens de bespreking. Gezamenlijk onderzoeken we de mogelijkheden om het kind de ondersteuning te geven die het nodig heeft. In uitzonderlijke gevallen vraagt de zorgplicht van de school om een bespreking zonder toestemming.
Samenwerkingsverband (SWV) Passend Primair Onderwijs Dordrecht
IKC De Sterrekijker neemt deel aan het SWV Passend Primair Onderwijs Dordrecht, samengesteld uit de meeste scholen voor primair onderwijs binnen Dordrecht en enkele scholen voor speciaal (basis)onderwijs. Passend onderwijs is bedoeld om kinderen thuis nabij onderwijs aan te bieden door extra ondersteuning in de school te verzorgen in plaats van kinderen op speciale scholen te plaatsen. Scholen werken om die reden nauw met elkaar samen. Wanneer we inschatten dat wij op school zelf niet de juiste zorg kunnen bieden dan zullen we verwijzen naar een van de andere scholen binnen ons samenwerkingsverband die gespecialiseerd is in die betreffende zorg of een school voor speciaal (basis)onderwijs.
Doubleren
Doubleren (zittenblijven) is het moeten overdoen van een schooljaar. Wanneer de leerresultaten en de ontwikkeling van een kind achterblijven bij die van klasgenoten en er geen andere oplossing is, is het voor een kind soms goed om het leerjaar over te doen. Ouders worden door ons nauw betrokken bij de beslissing om hun kind een jaar over te laten doen. Er zijn gesprekken om standpunten uit te wisselen en er wordt samen bekeken met welke extra inzet het kind zijn of haar achterstanden misschien nog kan inhalen. Onze school zal de mening van de ouders zwaar mee laten wegen, maar het eindbesluit ligt bij de school. Het is niet mogelijk om bezwaar aan te tekenen tegen deze beslissing.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende schooljaren willen wij onze kennis en vaardigheden verder blijven ontwikkelen op het gebied van gedrag, extra leer- en ondersteuningsbehoeften en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Onze peuteropvang is geopend op alle dagen van de week open. Soms zijn er wachtlijsten om kinderen op de opvang te plaatsen. Ons advies is om daarom tijdig aan te melden. Plaatsing op de peuteropvang staat niet gelijk aan plaatsing op school. Deze situatie is ingegeven vanuit het feit dat er een wachtlijst is voor groep 1. Informeer hiernaar bij een van de pedagogisch medewerkers. Zij staan u graag te woord en kunnen u alle gewenste informatie geven.
Peuters en groepen 1-2
Wij werken vanuit de visie van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Samen met de pedagogisch medewerkers en leerkrachten richten de kinderen de spelhoek in, passend bij het thema. Voorbeelden van thema's zijn: de supermarkt, de huisarts en de apotheek. De leerkracht biedt activiteiten en materialen aan waar de kinderen betrokken bij zijn en nieuwsgierig naar zijn. De kinderen leren binnen hun spel heel erg veel over de wereld om hen heen. Ook de eerste oriëntatie op letters/lezen en cijfers/rekenen krijgt zijn plek.
Gedurende de dag wordt er afwisselend gewerkt in de verschillende hoeken (spelhoek, bouwhoek, lees-schrijfhoek, rekenhoek, creatieve hoek) en in de kring; een grote kring met alle kinderen bij elkaar of een kleine kring met een kleine groep kinderen waardoor elk kind zich veilig kan voelen om zich te uiten.
De versterking van de samenwerking tussen peuters en kleuters is belangrijk. We willen peuters de mogelijkheid geven al een kijkje te nemen in de kleutergroepen en met kleuters samen laten spelen. De pedagogisch medewerkers en leerkrachten werken samen in de voorbereiding en uitvoering van de thema’s.