IKC De Regenboog Centrum/De Staart

Noordendijk 250 3311 RR Dordrecht

  • IKC De Regenboog Centrum is gevestigd in het pand VOLT. Op twee verdiepingen vindt u ons IKC.
  • Alle leerlingen hebben bij Regenboog Centrum een eigen kluisje om hun jas en tas in op te bergen.
  • Het gebouw heeft drie units, onderbouw-, middenbouw- en bovenbouwunit. Er is een aparte ruimte voor groep 3 en de peuteropvang.
  • IKC De Regenboog De Staart heeft een mooi natuurspeelplein waar de kinderen worden uitgedaagd om te spelen en te bewegen.
  • Bij IKC De Regenboog De Staart spelen de kleuters en peuters buiten op hun eigen speelplein.

Het team

Toelichting van de school

Het onderwijsconcept op IKC De Regenboog Centrum wordt vormgegeven in units en leerlijnen, waarbij de leerling gedurende de dag centraal staat. Onze bevlogen leerkrachten werken vanuit hun vakspecialisme en zetten hun expertise in om het leerproces van elke leerling te ondersteunen en te stimuleren. Zij creëren daarbij een inspirerende leeromgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. De onderwijsassistenten zijn van essentieel belang in het bieden van extra ondersteuning en begeleiding aan onze leerlingen. Zij werken nauw samen met de leerkrachten om ervoor te zorgen dat elke leerling de kans krijgt om zijn of haar volledig potentieel te bereiken. Samen met de intern begeleider en de pedagogisch coach zet het team zich in voor de groei en ontwikkeling van ieder kind. 
Naast de vakleerkracht gym en de beweegdocent voor de onderbouwunit zijn er diverse externe partijen betrokken vanuit het Dordts Leerprogramma.

Op locatie Regenboog De Staart wordt het onderwijs ook georganiseerd binnen de unit en leerlijnen. Leerlijnen worden gecombineerd tot thuishonk. Leerkrachten verzorgen de instructie bij alle vakken in hun thuishonk binnen de unit. Ze zijn vakcoördinatoren voor een specifiek vak en coördineren een vak en zorgen voor overdracht hiervan. Zij verdiepen zich hierin en volgen eventuele cursussen voor het betreffende vakgebied en zorgen dat zij op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en delen dit met de andere leerkrachten t.b.v. de doorgaande lijn. Na de instructie is er verlengde instructie van de leerkracht (zowel remediërend als verdiepend). Onderwijsassistenten ondersteunen de leerkracht hierin en werken ook met kleine groepjes leerlingen. Naast de vakleerkracht gym zijn vanuit het Dordts leerprogramma ook sportcoaches en een taalcoach structureel betrokken.

Komend schooljaar starten beide locaties met een brugfunctionaris.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Leerkrachten en onderwijsassistenten moeten soms vervangen worden vanwege ziekte of verlof. Er wordt gestreefd naar het beperken van lesuitval tot een minimum door het benutten van de interne vervangmogelijkheden binnen onze locaties en de invalpool van Stichting H3O.

Slechts in het uiterste geval, wanneer er geen vervanging beschikbaar is, zullen onze leerlingen een dag thuis moeten blijven.

Leerlingen worden niet zonder bericht naar huis gestuurd. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

IKC De Regenboog Centrum:

Onze leerlingen volgen onderwijs in units: onder, midden- of bovenbouw. Een unit is een moderne lichte ruimte met twee instructieplekken. Bij de instructieplekken krijgen de leerlingen uitleg. Onze leerkrachten hebben zich gespecialiseerd in een vak. Zo is er in iedere unit in ieder geval een taal- en rekenspecialist. De specialist geeft alle instructieworkshops aan alle leerlingen in de unit. Vanuit zijn/haar talent en passie worden leerlingen tijdens deze workshops geïnspireerd en uitgedaagd tot het leren en toepassen van nieuwe stof.

Na de instructie is ruimte voor verlengde instructie of verwerken leerlingen elders in de unit de aangeboden lesstof. Voor extra ondersteuning of juist verdieping kunnen leerlingen ook werken met de onderwijsassistenten. In kleine groepjes wordt de lesstof extra geoefend of wordt een leerling extra uitgedaagd. Hiervoor zijn aparte ruimtes beschikbaar. 

Groep 3 heeft een apart lokaal met een vaste leerkracht en onderwijsassistent. In het tweede deel van het schooljaar gaan zij meer samenwerken met groep 4 en 5. 

Op vaste tijden wisselen onze leerlingen van atelier voor het volgen van een instructieles. Alle vakken komen meerdere keren per week aan bod. Het lesaanbod is afgestemd op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Per week staat voor ieder vak één doel centraal. Dit zorgt voor succeservaringen en verdieping van een onderwerp.

In de middag wordt er unitbreed thematisch gewerkt middels Davinci, een integrale methode voor wereldoriëntatie, godsdienstige vorming, kunstzinnige vorming, natuuronderwijs en geschiedenis. 

IKC De Regenboog De Staart:

Onze leerkrachten geven instructie van alle vakken aan hun thuishonk (combinatie van leerlijnen) binnen de unit. Ze zijn vakcoördinatoren voor een specifiek vak en coördineren een vak en zorgen voor overdracht hiervan. Zij verdiepen zich hierin en volgen eventuele cursussen voor het betreffende vakgebied en zorgen dat zij op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en delen dit met de andere leerkrachten t.b.v. de doorgaande lijn. Na de instructie is er verlengde instructie van de leerkracht (zowel remediërend als verdiepend). Onderwijsassistenten ondersteunen de leerkracht hierin en werken ook met kleine groepjes leerlingen. 

De roostertijden zijn afgestemd op elkaar in de midden- en bovenbouwunit, zodat uitwisseling mogelijk is. Kinderen kunnen hierdoor op hun eigen niveau instructie volgen voor een bepaald vakgebied. Op bepaalde momenten (middagen) worden de leerlijnen gemixt in de unit. De unit is dan een groot leerplein, waarin kinderen van verschillende leeftijden elkaar ontmoeten en samen leren. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens het thematisch werken aan wereldoriëntatie, geschiedenis, aardrijkskunde en godsdienst (methode Kind Op Maandag), begrijpend lezen, Engels en kunstzinnige vorming, maar ook bijvoorbeeld bij technisch lezen. Leerkrachten kunnen op deze momenten extra gebruik maken van elkaars kwaliteiten.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Dit is de globale invulling en verdeling van lesuren voor beide locaties. De overige lestijd wordt door de leerkracht naar behoeften van de groep ingevuld.

In de kleutergroepen wordt er spelend geleerd. Vaardigheden die de kinderen zich niet zelf eigen maken, worden actief aangeboden tijdens het thematische spel binnen de hoeken en tijdens kringactiviteiten. De kinderen verwerken de aangeleerde vaardigheden gedurende de dag in betekenisvolle contexten. De opgenomen uren in de tabel betreffen kringmomenten.

IKC De Regenboog Centrum: 
Op woensdag zijn de leerlingen van leerlijn 1 vrij

IKC De Regenboog De Staart:

Alle kleuters gaan 5 dagen naar school. De schooltijden zijn op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag: 8.30 - 14.30 uur (gezamenlijke inloop vanaf 8.20 uur op het schoolplein). Op woensdag zijn de schooltijden: 8.30 - 12.30 uur (gezamenlijke inloop vanaf 8.20 uur op het schoolplein). Er wordt regelmatig een spelinloop georganiseerd, zodat ouders met hun kind samen een activiteit kunnen doen in de klas. 

Kleuters krijgen naast de lessen bewegingsonderwijs 3 keer per week 30 minuten sportpromotie van de sportcoach die hen stimuleert om veelzijdig te bewegen afwisselend op het natuurspeelplein en in het speellokaal. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

  • Dit is de globale invulling en verdeling van lesuren voor beide locaties. De overige lestijd wordt door de leerkracht naar behoeften van de groep ingevuld. 
  • 'Taal': spelling en taalbeschouwing.
  • 'Lezen': technisch en begrijpend lezen 
  • Gym wordt voor de locatie De Staart twee keer per week verzorgd door de vakleerkracht in de gymzaal. Gezien de grote loopafstand naar de gymzaal krijgen de leerlingen van de locatie Centrum een keer per week een verlengde gymles aangeboden in de gymzaal.
  • Door de hele school wordt gewerkt aan burgerschap. De methode DaVinci wordt hier o.a. voor benut en beide locaties gebruiken ook de lessen burgerschap van Kwink. 

IKC De Regenboog Centrum:
28 uur onderwijstijd per week
In de bovenbouwunit (leerlijn 6, 7 en 8) wordt Engels gegeven en ook ontvangen zij één keer in de week een uur huiswerkbegeleiding. 
De schooltijden zijn op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 uur tot 14.30 uur en woensdag van 8.30 uur tot 12.30 uur. 
Leerlingen van de middenbouwunit en bovenbouwunit blijven een half jaar op de woensdag tot 14.00 uur op school.
Op vier dagen wordt er voor- en na schooltijd extra ondersteuning gegeven gericht op het technisch lezen en het automatiseren. 

IKC De Regenboog De Staart:
Gemiddeld 27 uur onderwijstijd per week
De schooltijden zijn op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag: 8.30 - 14.30 uur, met een gezamenlijke inloop vanaf 8.20 uur op het schoolplein. Op woensdag zijn de schooltijden: 8.30 - 12.30 uur, met een gezamenlijke inloop vanaf 8.20 uur op het schoolplein. Dagelijks wordt de middag gestart met een leescircuit dit wordt unit-doorbroken georganiseerd. Er is twee keer per week na schooltijd (extra) een huiswerkatelier, waarin leerlingen die dit nodig hebben uit de middenbouw- en bovenbouwunit worden begeleid bij het maken van huiswerk, met aandacht voor leren leren (mindset) en extra ondersteuning bij vakgebieden. Twee keer per week wordt er extra voor schooltijd leesondersteuning geboden aan leerlingen die dit nodig hebben uit de middenbouwunit. Tijdens het buitenspelen wordt actief buitenspel gestimuleerd met allerlei verschillende materialen op het natuurspeelplein. Een sportcoach stimuleert 3 keer 30 minuten per week bij alle leerlingen het veelzijdig bewegen en promoot verschillende sporten. Engels wordt in groep 7 & 8 gegeven.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

IKC De Regenboog Centrum biedt leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte mogelijkheden voor extra begeleiding. Zo is er een aanbod tijdens en na schooltijd. Het aanbod richt zich met name op technisch-, begrijpend lezen en rekenen. IKC De Regenboog Centrum biedt leerlingen een stevige basis voor de toekomst! 

IKC De Regenboog De Staart heeft de ambitie goed onderwijs te blijven geven, zodat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en rijke ervaringen op kunnen doen. De onderwijsinspectie beoordeelde in maart 2023 de kwaliteit met een goed. Voor een optimale kansrijke ontwikkeling en afstemming op de leerlingenpopulatie streeft het IKC er naar dat de samenwerking tussen de (sociale) (wijk)partners in de leefwereld van het kind complementair is, waarin expertise wordt gebundeld en de school bijdraagt vanuit haar focus op onderwijs. Samenwerking met de partners in de keten en de wijk en met ouders/verzorgers vinden we belangrijk om zo onze leerlingen te begeleiden en hen goede ondersteuning te bieden. Daarnaast bieden we een integraal samenhangend aanbod van onderwijs en opvang en worden er veel extra activiteiten georganiseerd tijdens en na schooltijd gericht op de ondersteuningsbehoefte van onze leerlingen met extra aandacht voor gezond gedrag; veelzijdig bewegen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het aanbod voor het jonge kind op IKC De Regenboog Centrum is echt sprake van een doorgaande lijn. De peuterspeelzaal (VE) en onderbouwunit waar de kleuters spelen, leren en ontdekken is middels een schuifdeur met elkaar verbonden. Iedere dag spelen de peuters en de kleuters samen buiten.  

Doelen worden vanuit een betekenisvolle context thematisch aangeboden. Bij de peuters en kleuters gebruiken we hiervoor de methode Piramide. Daarnaast wordt er bij zowel bij de peuters als bij de kleuters er gewerkt met LOGO-3000: een bewezen effectieve woordenschatmethode. Voor de motorische ontwikkeling krijgen de peuters en de kleuters het Nijntje Beweegprogramma aangeboden. 

Kleuters starten dagelijks in hun thuishonk, de kring met hun coach, waar zij de dag openen en een thema activiteit ondernemen. Na de dagopening wordt er buiten gespeeld, ontdekken de kleuters nieuwe hoeken in de unit, spelen zij in de huishoek, maken zij een puzzel aan tafel, bouwen met blokken op de grond, volgen een workshop in de kring etc. Een dag bij kleuters zit vol met ontdekmomenten. Tijdens het tussendoortje, de lunchpauze en de dagafsluiting komen alle kinderen weer samen in hun eigen thuishonk. 

IKC De Regenboog De Staart biedt zelf peuteropvang (VVE), voorschoolse en buitenschoolse opvang aan op de locatie.
Kinderen ontvangen daarmee een integraal aanbod. Doelen worden vanuit een betekenisvolle context aangeboden en er is aandacht voor een uitdagende leeromgeving. Vanuit de methode Piramide worden thema’s aangeboden die het spel van peuters en kleuters stimuleren, verrijken en verdiepen waardoor gericht gewerkt wordt aan de doelen vanuit spel. Spelbegeleiding wordt vanuit de drie V`s vormgegeven (verkennen, verbinden en verrijken). Daarnaast wordt woordenschat volgens de methode LOGO-3000 aangeboden vanaf peuters t/m leerlijn 5. Peuters en kleuters spelen waar mogelijk op bepaalde momenten samen in de onderbouwunit, zodat ze van elkaar kunnen leren in de unit in een betekenisvolle context. Er is veel aandacht voor nabijheid, betrokkenheid door verwondering, autonomie ('leer mij het zelf doen') en het leren spelen in een rijke speelleeromgeving zowel binnen als buiten. Daarnaast wordt er gericht gewerkt aan de motorische ontwikkeling bij kleuters en peuters. 'Nijntje beweegt' wordt bij de peuters aangeboden. De kleutergroepen hebben een vaste groep (thuishonk) waar de leerkracht instructiemomenten geeft. Instructie wordt gegeven volgens de eerste fasen van EDI als er vaardigheden aangeleerd moeten worden. Op vaste momenten spelen alle kleuters in de hoeken in de unit waar kleuters elkaar ontmoeten. Er is aandacht voor een soepele overgang van peuter naar kleuter en van kleuter naar groep 3 etc.

Terug naar boven