SBO De Toekomst

Willem de Zwijgerlaan 2 3314 NX Dordrecht

  • Schoolfoto van SBO De Toekomst
  • Schoolfoto van SBO De Toekomst
  • Schoolfoto van SBO De Toekomst
  • Schoolfoto van SBO De Toekomst
  • Schoolfoto van SBO De Toekomst

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het SBO is sinds enkele jaren verplicht om mee te doen aan de eindtoets. We gebruiken deze gegevens mede om in kaart te brengen wat de leeropbrengsten zijn van de kinderen in de periode van januari tot juni. Daarnaast geeft het meer richting met betrekking tot de al eerder gegeven schooladviezen richting het voortgezet onderwijs.

De resultaten van de eindtoets zijn overwegend een positieve bevestiging van de gegeven schooladviezen. Bij een enkele leerling kunnen we soms nog hoger doorverwijzen dan op basis van de LVS-scores in januari.

Niet alle kinderen hoeven we mee te tellen met betrekking tot de signaleringswaarden die door de inspectie gehanteerd worden. Kinderen met een totaal IQ lager dan 75 en kinderen die korter dan 2 jaar in Nederland zijn, hoeven niet meegenomen te worden in het totaalbeeld van de school.


Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op het SBO werken we met ontwikkelingsperspectieven. Elk kind heeft op basis van zijn eigen ontwikkelingslijn een uitstroombestemming. Deze uitstroombestemming krijgt een leerling met een didactische leeftijd (DL) van 25. Dit staat gelijk aan de leeftijd die een kind heeft in midden groep 5. We plannen de doelen per jaar met een tussendoel bij een half jaar. Per (ongeveer) 6 weken houden we d.m.v. observaties bij of een kind het juiste aanbod krijgt. Dit geldt voor zowel de leerstof als het pedagogische aanbod. Ook de methodetoetsen spelen hierbij een rol. Met methode-onafhankelijke toetsen kijken we naar de opbrengsten. De leerkrachten, vakcoördinatoren en intern begeleiders hebben geregeld overleg met elkaar. Door leerlingbesprekingen, groepsbesprekingen en vakgroepbesprekingen proberen we zicht te houden op de ontwikkeling en de gestelde doelen per kind, maar ook op de groepsresultaten.

Leerkrachten maken analyses van de behaalde toets resultaten. Hierbij kijken ze niet alleen of een doel wel of niet gehaald is. Ze kijken ook naar het aanbod dat ze gerealiseerd hebben, de onderwijstijd die uitgetrokken is voor een bepaald vak en hun eigen didactisch handelen. Deze analyse dient mede als uitgangspunt voor de planning van de volgende periode.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze ouders worden vroegtijdig geïnformeerd met betrekking tot het advies voor het voortgezet onderwijs (VO). Vanaf een didactische leeftijd van 25 wordt er een voorlopig uitstroomperspectief bepaald in het ontwikkelingsperspectief (OPP) van de leerling. In leerjaar 7 is er een informatiebijeenkomst voor ouders over het VO. In leerjaar 8 zijn er meerdere informatieavonden voor schoolverlaters en hun ouders en bezoeken leerlingen scholen voor VO. In de eindgroep krijgen ouders en leerlingen eerst een voorlopig advies. Dit advies is gebaseerd op de resultaten tot nu toe en wordt mede bepaald door het uitstroomprofiel zoals dat in het OPP vermeld staat. Na de afname van de IEP-doorstroomtoets kan naar aanleiding van de uitslag het advies eventueel nog naar boven aangepast worden en volgt het definitieve advies.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Werken vanuit relatie

We werken vanuit de behoeften het kind. Het kind is uitgangspunt van ons onderwijs. Voordat je tot leren komt, is het van belang om samen een vertrouwensrelatie aan te gaan. Eerst dient de relatie goed te zijn, pas dan kan er effectief geleerd worden. We stimuleren de intrinsieke motivatie. Iedereen heeft zijn talent. We zorgen voor een veilig klimaat waarin je kunt laten zien wie je echt bent. We bieden instructie op maat en leren van en met elkaar. We zien het als onze kerntaak om kinderen op te voeden tot zelfstandige, sociale en positief kritisch denkende mensen.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfredzaamheid
  • Positief zelfbeeld
  • Ander besef

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het voorjaar van 2023 is de inspectie van onderwijs op bezoek geweest en heeft onze school gewaardeerd met Goed. De hoogste waardering. De inspectie heeft verder geen extra aandachtspunten aan de school meegegeven.

Tijdens het inspectiebezoek is naar de volgende standaarden gekeken en deze een waardering gegeven:

Kwaliteitsgebied Onderwijsproces

- Aanbod                                                 : Goed

- Zicht op ontwikkelingen en begeleiding    : (ruim) Voldoende

- Pedagogisch-didactisch handelen         : Goed

- Onderwijstijd                                         : Goed

- Afsluiting                                               : Goed

Kwaliteitsgebied Veiligheid en Schoolklimaat 

- Veiligheid                                              : Goed

- Schoolklimaat                                        : Goed    

Kwaliteitsgebied Onderwijsresultaten

- Sociale en maatschappelijke competenties: Voldoende

Kwaliteitsgebied Sturen Kwaliteitszorg en ambitie 

- Visie, Ambitie en doelen                         : Goed

- Uitvoering en Kwaliteitscultuur               : Goed

- Evaluatie, Verantwoording en dialoog     : Voldoende                             


Terug naar boven