Bij Nestas scholengroep zijn alle kinderen welkom. Op de scholen worden diverse waarden, culturen, achtergronden en geloven met elkaar verbonden. Wij maken kinderen bewust van normen en waarden, diversiteit, anders denken en tolerantie. We leren ze om elkaar te respecteren en te steunen en om elkaar vrijheid te geven.
Dit vertaalt zich in de volgende uitgangspunten, welke zijn opgenomen in de statuten van Nestas:
- De stichting heeft ten doel het zonder winstoogmerk geven van openbaar en Katholiek onderwijs in afzonderlijke scholen voor openbaar en katholiek onderwijs.
- De stichting streeft ernaar met haar onderwijs gelijke kansen te bieden aan alle kinderen, met respect en waardering voor achtergrond en milieu van de ander.
- De stichting beoogt vanuit de verschillende denominaties actief de verbinding te zoeken.
Vanuit een krachtige, eigen identiteit binnen de grondslagen van de stichting verzorgen de scholen burgerschapsonderwijs. Naast het aanleren van kennis en vaardigheden voor goede participatie aan de samenleving is dit onderwijs gericht op:
Toelatingsbeleid en (wettelijke) rechten en plichten
Wanneer een kind wordt aangemeld op een school treedt de zorgplicht in werking. Wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft, bekijkt de school of zij deze ondersteuning voor het kind kan bieden. In het geval een Nestas-school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van het kind of als de school of de groep te vol* is, gaat de school samen met ouders op zoek naar een passende onderwijsplek.
*Sommige scholen hebben een wachtlijst voor bepaalde groepen. Kinderen die op de wachtlijst staan, worden niet geweigerd. De school laat hen toe zodra er weer plaats is en als de ouders dit nog steeds wensen. Tot die tijd is een kind welkom op een andere Nestas-school.
Zorgplicht en Passend Onderwijs
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op school geldt de zorgplicht. De leerling krijgt ondersteuning op school, of de school zoekt een passende andere onderwijsplek. Een onderwijsplek is een plaats waar het kind volledig tot zijn/haar recht komt en het leerpotentieel volledig wordt benut. Scholen zijn verplicht ervoor te zorgen dat iedere leerling op een passende plek terecht komt.
Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften zijn welkom bij Nestas. Voorwaarde daarbij is dat de plaatsende school voldoende mogelijkheden heeft (nu en in de toekomst) om aan deze onderwijsbehoefte te voldoen. Daarnaast mag de plaatsing niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs aan de andere leerlingen. Hierbij valt te denken aan het waarborgen van de veiligheid en rust voor de andere leerlingen en aan een evenredige verdeling van de tijd en aandacht van de leerkracht. Voor elke leerling die aangemeld wordt en waarvan sprake is van een specifieke onderwijsbehoefte wordt een individueel besluit genomen door de directeur en de interne begeleider. De (on)mogelijkheden van scholen binnen Nestas, worden beschreven in het School Ondersteunings Profiel (SOP).
Criteria die mee kunnen spelen bij het besluit van plaatsing zijn:
Het proces van de besluitvorming, de overwegingen en de gemaakte afspraken worden schriftelijk vastgelegd.