Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Bij de kleuters wordt gewerkt met het ‘Beredeneerd Aanbod’.
Hiermee wordt bedoeld: het werken vanuit een thematisch aanbod, waarin we samenhang in doelen, activiteiten en inhoud nastreven. De aangeboden thema’s staan dicht bij de belevingswereld van kinderen.
De rol van de leerkrachten is daarbij van groot belang. Zij plannen een aantal betekenisvolle activiteiten die betrokken leren mogelijk maakt. Kernactiviteiten zijn: taalactiviteiten, spelactiviteiten, constructieve - en beeldende activiteiten, lees-schrijfactiviteiten, gespreksactiviteiten en rekenkundige activiteiten. Deze activiteiten sluiten zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld van kinderen en creëren een rijke leeromgeving met veel afwisseling.
Met behulp van onze planningsformulieren zorgen we voor een goede opbouw van de leerstof. Ons ‘beredeneerd aanbod’ houdt ook rekening met verschillen tussen kinderen. We helpen kinderen om initiatieven te nemen en hun activiteiten te plannen. Kleine groepsactiviteiten tijdens het werkuur maken het mogelijk om samen te spelen, te praten, te denken en te werken. Het bewegen neemt in de groepen 1 en 2 een grote plaats in. Dit kan zowel binnen als buiten zijn. Afhankelijk van het weer en de bewegingsbehoefte van de kinderen krijgen ze gevarieerde bewegingsmomenten verdeeld over de dag.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.