John F. Kennedyschool

Bosstraat 1 & Eddingtonweg 3 3317 KM Dordrecht

  • Op ons speelplein locatie Crabbehof gebruiken de kinderen de schommel met veel plezier.
  • Onze locatie in Crabbehof, voorzien van een prachtige speelstraat met diverse speel- en sportmogelij
  • De oudste leerlingen fungeren als tutor voor onze jongste leerlingen. Samen lezen, leren en spelen
  • In groep 5 en 6 krijgen de leerlingen les in het bespelen van een instrument.
  • Les stromstad

Het team

Toelichting van de school

Bewegingsonderwijs en Sport



Op onze school werken we met verschillende vakdocenten, waaronder een vaste gymleerkracht. Deze leerkracht verzorgt alle gymlessen en kent de kinderen goed, waardoor zij een belangrijk onderdeel is van ons team. Elke leerling krijgt twee keer per week 45 minuten bewegingsonderwijs in de gymzaal, waarbij aandacht is voor motorische vaardigheden, samenwerking en plezier in bewegen.



Daarnaast hebben wij sportcoaches die dagelijks een half uur sport en spel begeleiden op het schoolplein. Zij organiseren gevarieerde spellen en (sport)activiteiten, waardoor de leerlingen ook buiten de gymlessen actief en betrokken blijven. Deze combinatie van bewegingsonderwijs en dagelijkse sportactiviteiten draagt bij aan de fysieke en sociale ontwikkeling van onze leerlingen.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen Nestas-scholengroep hebben we een aantal flexibele en vaste invallers, die worden ingezet om zieke leerkrachten te vervangen.
Helaas zijn er regelmatig geen invallers beschikbaar, ook in Dordrecht hebben we last van het leerkrachtentekort.

Indien we geen invaller hebben dan proberen we de vervanging als volgt te regelen:
- ambulante leerkracht (IB-er) voor de groep
- leerkrachten komen extra werken.
- de onderwijsassistent neemt voor een dag de groep.
- de groep verdelen we over de andere groepen in de school.

Mochten bovenstaande maatregelen niet lukken, dan zal de groep naar huis worden gestuurd. We zorgen dan altijd voor een pakket met werk.
Leerlingen waarvan het de ouders echt niet lukt om ze op te vangen zijn uiteraard welkom op school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij streven naar het vormen van enkelvoudige groepen. Wanneer dit niet haalbaar is, zullen wij een combinatiegroep moeten vormen. 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Ook de groepen 1/2 nemen deel aan de verplichte leertijduitbreiding; extra onderwijstijd tijd voor ieder kind.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanwege het Dordts Leerprogramma (DLP) hebben we de onderwijstijd uitgebreid voor alle leerlingen op school en opgenomen in het reguliere onderwijsaanbod.

 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Intern Begeleider en Zorgteam

Op onze school speelt de Intern Begeleider (IB'er) een centrale rol in de ondersteuning van ouders, leerkrachten en leerlingen. De IB'er is het eerste aanspreekpunt voor vragen over de ontwikkeling of het welzijn van een kind. Indien nodig, verwijst de IB'er door naar gespecialiseerde hulpverleners zoals een orthopedagoog/kinderpsycholoog, logopedist of jeugdarts. Daarnaast onderhoudt de IB'er nauwe contacten met het Samenwerkingsverband Dordrecht, het Sociaal Jeugdteam en het Jeugdteam. Wanneer de school handelingsverlegen is, schakelt het Samenwerkingsverband in om de juiste ondersteuning of verwijzingen te verzorgen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Kwaliteitszorg en Leerlingenzorg

Met onze kwaliteitszorg streven wij ernaar om alle voorzieningen binnen de school zo in te richten dat leerlingen optimaal kunnen profiteren van het zorgaanbod. Wij hanteren hierbij de volgende werkwijze:

Inzicht en begeleiding:

  1. Het signaleren van zorgvragen bij leerlingen.
  2. Het begeleiden van leerkrachten bij gerichte zorgvragen.
  3. Het doorverwijzen van leerlingen met zorgvragen naar externe specialisten.
  4. Het structureel overleggen over (groeps-)resultaten tussen leerkracht en intern begeleider.
  5. Wekelijks overleg tussen directie en intern begeleider.
  6. Ondersteuning van de directie en intern begeleider door het kwaliteitsteam van de Nestas-scholengroep.

Werkwijze binnen de leerlingenzorg:

  1. De leerkracht is als eerste verantwoordelijk voor de leerlingenzorg binnen de groep.
  2. De leerkracht voert interventies uit en registreert deze in het systeem Parnassys.
  3. De leerkracht informeert ouders over de ingezette interventies.
  4. De intern begeleider observeert in de klas om aanvullende ondersteuning te bieden.
  5. De intern begeleider coacht de leerkracht en legt afspraken vast in Parnassys.
  6. Zowel de intern begeleider als de leerkracht volgen de gemaakte afspraken op en registreren de voortgang.
  7. De intern begeleider en de leerkracht evalueren cyclisch de resultaten van de interventies.
  8. De leerkracht houdt ouders voortdurend op de hoogte van de afspraken en interventies.
  9. Voordat een leerling wordt doorverwezen naar externe ondersteuning, bespreekt de leerkracht dit met de ouders/verzorgers.
  10. Ouders vullen een toestemmingsformulier in en ondertekenen dit voor akkoord.
  11. Het toestemmingsformulier wordt in Parnassys geregistreerd en de intern begeleider wordt op de hoogte gebracht.
  12. De intern begeleider bespreekt met externe specialisten de vervolgstappen.
  13. De intern begeleider is verantwoordelijk voor de communicatie met externen en de coördinatie van verdere acties.
  14. Drie keer per jaar vindt er een groepsbespreking plaats over de resultaten van de leerlingen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Samenwerking met Voorschool en Otto de Ontdekker



Om de overgang van de voorschool naar het primair onderwijs soepel te laten verlopen, werken wij op de Bosstraat nauw samen met Prokino in Dordrecht. Via de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) op de voorschool wordt een doorgaande lijn ingezet van 2 tot 12 jaar. Dit vergroot de onderwijskansen van uw kind en biedt praktische voordelen. Zo kunnen broertjes en zusjes samen naar één locatie, wat het brengen en halen eenvoudiger maakt.



Daarnaast bieden wij als school het programma Otto de Ontdekker aan. Kinderen in de Otto-groep kunnen al een half jaar voordat ze 4 jaar worden één dagdeel per week wennen aan het basisonderwijs. Zo maken zij op een speelse manier kennis met de schoolomgeving en wordt de stap naar de basisschool een stuk kleiner.


Terug naar boven