Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij streven naar het vormen van enkelvoudige groepen. Wanneer dit niet haalbaar is, zullen wij een combinatiegroep moeten vormen.
Ook de groepen 1/2 nemen deel aan de verplichte leertijduitbreiding; extra onderwijstijd tijd voor ieder kind.
Vanwege het Dordts Leerprogramma (DLP) hebben we de onderwijstijd uitgebreid voor alle leerlingen op school en opgenomen in het reguliere onderwijsaanbod.
Intern Begeleider en Zorgteam
Op onze school speelt de Intern Begeleider (IB'er) een centrale rol in de ondersteuning van ouders, leerkrachten en leerlingen. De IB'er is het eerste aanspreekpunt voor vragen over de ontwikkeling of het welzijn van een kind. Indien nodig, verwijst de IB'er door naar gespecialiseerde hulpverleners zoals een orthopedagoog/kinderpsycholoog, logopedist of jeugdarts. Daarnaast onderhoudt de IB'er nauwe contacten met het Samenwerkingsverband Dordrecht, het Sociaal Jeugdteam en het Jeugdteam. Wanneer de school handelingsverlegen is, schakelt het Samenwerkingsverband in om de juiste ondersteuning of verwijzingen te verzorgen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Kwaliteitszorg en Leerlingenzorg
Met onze kwaliteitszorg streven wij ernaar om alle voorzieningen binnen de school zo in te richten dat leerlingen optimaal kunnen profiteren van het zorgaanbod. Wij hanteren hierbij de volgende werkwijze:
Inzicht en begeleiding:
- Het signaleren van zorgvragen bij leerlingen.
- Het begeleiden van leerkrachten bij gerichte zorgvragen.
- Het doorverwijzen van leerlingen met zorgvragen naar externe specialisten.
- Het structureel overleggen over (groeps-)resultaten tussen leerkracht en intern begeleider.
- Wekelijks overleg tussen directie en intern begeleider.
- Ondersteuning van de directie en intern begeleider door het kwaliteitsteam van de Nestas-scholengroep.
Werkwijze binnen de leerlingenzorg:
- De leerkracht is als eerste verantwoordelijk voor de leerlingenzorg binnen de groep.
- De leerkracht voert interventies uit en registreert deze in het systeem Parnassys.
- De leerkracht informeert ouders over de ingezette interventies.
- De intern begeleider observeert in de klas om aanvullende ondersteuning te bieden.
- De intern begeleider coacht de leerkracht en legt afspraken vast in Parnassys.
- Zowel de intern begeleider als de leerkracht volgen de gemaakte afspraken op en registreren de voortgang.
- De intern begeleider en de leerkracht evalueren cyclisch de resultaten van de interventies.
- De leerkracht houdt ouders voortdurend op de hoogte van de afspraken en interventies.
- Voordat een leerling wordt doorverwezen naar externe ondersteuning, bespreekt de leerkracht dit met de ouders/verzorgers.
- Ouders vullen een toestemmingsformulier in en ondertekenen dit voor akkoord.
- Het toestemmingsformulier wordt in Parnassys geregistreerd en de intern begeleider wordt op de hoogte gebracht.
- De intern begeleider bespreekt met externe specialisten de vervolgstappen.
- De intern begeleider is verantwoordelijk voor de communicatie met externen en de coördinatie van verdere acties.
- Drie keer per jaar vindt er een groepsbespreking plaats over de resultaten van de leerlingen.
Samenwerking met Voorschool en Otto de Ontdekker
Om de overgang van de voorschool naar het primair onderwijs soepel te laten verlopen, werken wij op de Bosstraat nauw samen met Prokino in Dordrecht. Via de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) op de voorschool wordt een doorgaande lijn ingezet van 2 tot 12 jaar. Dit vergroot de onderwijskansen van uw kind en biedt praktische voordelen. Zo kunnen broertjes en zusjes samen naar één locatie, wat het brengen en halen eenvoudiger maakt.
Daarnaast bieden wij als school het programma Otto de Ontdekker aan. Kinderen in de Otto-groep kunnen al een half jaar voordat ze 4 jaar worden één dagdeel per week wennen aan het basisonderwijs. Zo maken zij op een speelse manier kennis met de schoolomgeving en wordt de stap naar de basisschool een stuk kleiner.