Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
SBO het Kompas verzorgt het onderwijs aan kinderen in de leeftijd van 4 -13 jaar, waarbij de volgende indicatoren tot het afgeven van een toelaatbaarheidsverklaring hebben geleid.
1. Problemen in de cognitieve ontwikkeling
2. Problemen in de leerontwikkeling
3. Problemen in de werkhouding
4. Problemen in de sociaal – emotionele ontwikkeling
5. Problemen in de lichamelijk ontwikkeling
6. Problemen in de thuissituatie
In de meeste gevallen is er sprake van een meervoudige problematiek.Voor wat betreft de cognitieve ontwikkeling zien we dat bij de overgrote meerderheid van de leerlingen sprake is van een beneden gemiddelde score op een intelligentietest.
In de school wordt gewerkt met groepsarrangement waarbij de leerstof afhankelijk van de voor die groep geldende leerlijn aangeboden wordt. De school heeft 4 leerlijnen, waarbij voor iedere lijn in het groepsplan aangegeven wordt welke leerstof, op welke manier en in welk tempo behandeld wordt.
In de verschillende leerlijnen wordt gedifferentieerd. De groepsinstructie is uitgangspunt.Het aanbod wordt mede bepaal door het ontwikkelperspectief gerelateerd aan de uitstroomverwachting (welke school voor voortgezet onderwijs) Dat betekent een aanbod op vier niveaus.
? Het basis verdiepte niveau met een leer coëfficiënt van 1.0 > VMBO T en Havo
? Het basis niveau met een leer coëfficiënt van 0.75 > VMBO kader en beroeps
? Het intensieve niveau met een leer coëfficiënt van 0.5 > PTO hoog en midden
? Het zeer intensieve niveau met een leer coëfficiënt van 0.25 > PTO laag en VSOZMLK
Bij de indeling van de leerlingen over de groepen gelden de volgende criteria:
? Intelligentie (IQ)
? Leeftijd
? Gedrag
? Werkhouding
? Leerrendement
? Thuissituatie
? Competenties groepsleerkracht
? Uitstroomperspectief
? Diagnose
Voor alle leerlingen wordt een startdocument gemaakt waarin de ontwikkelverwachting (OOP) vastgesteld wordt en een uitspraak gedaan wordt over de onderwijsbehoefte van de leerling. Bij het vaststellen en eventuele bijstelling vandit document spelen ouders een belangrijke rol.