School Vest

Blekersdijk 94 3311 LG Dordrecht

  • Schoolfoto van School Vest
  • Schoolfoto van School Vest
  • Schoolfoto van School Vest
  • Schoolfoto van School Vest
  • Schoolfoto van School Vest

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

School Vest volgt de leerlingen gedurende de hele basisschoolperiode, of vanaf het moment dat zij bij ons op school komen. 

Vanaf groep 3 maken de leerlingen, naast methodegebonden toetsen, onafhankelijke toetsen waarmee duidelijk te zien is welk lijntje een leerling op cognitief gebied bewandelt.

In groep 7 krijgen leerlingen een voorlopig advies, gebaseerd op deze gegevens en de leerkrachtbevindingen. Immers, de leerkrachten kennen de leerling ook van een andere kant dan de cognitieve kant.

In groep 8 wordt het definitieve advies gegeven. Inzet en doorzettingsvermogen, studiezin, interesses of bijzondere aanleg worden meegewogen in het advies van de school. Dit advies wordt altijd met de ouders besproken door de leerkracht van groep 8.

Na het advies volgt de eindtoets van Route 8. De uitkomsten van deze toets zijn bijna altijd een bevestiging van het gegeven advies. Een enkele keer wijkt het af en wordt het advies heroverwogen.

De percentages leerlingen die naar de verschillende vormen van voortgezet onderwijs doorstromen, wisselen van jaar tot jaar. Ze zijn afhankelijk van de samenstelling van groep 8.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het laatst opgestelde groepsplan (inclusief de didactische werkplannen) vormen de beginsituatie voor het volgende schooljaar. Na zes weken onderwijs stelt de (nieuwe) leerkracht het groepsplan zo nodig bij. De leerkracht analyseert per leerling het welbevinden, werkhouding en gedrag. Binnen het groepsplan formuleert de leerkracht heldere doelstellingen v.w.b. groepssfeer, zelfstandig werken en individuele leerlingen. De acties en maatregelen worden geformuleerd en staan in het kader van het bereiken van de geformuleerde doelen. Na het vaststellen van het groepsplan wordt tijdens het zorgoverleg het zorgteam op de hoogte gebracht van de groepsplannen van iedere groep. Tevens wordt de begeleidingsbehoefte van de leerkrachten in kaart gebracht. Indien extra ondersteuning van de leerkracht nodig is, ondernemen de intern begeleiders en directie actie hierin en wordt er afgesproken wie wat doet. Extra ondersteuning kan bestaan uit gesprekken met de leerkracht, facilitaire ondersteuning, coaching of maatregelen in taakbelasting. Soms is het nodig bij de ondersteuning externe hulp in te schakelen. Te denken valt aan hulp vanuit de ouder-kindcoach, het zorgadvies team (ZAT) of coaching v.w.b leerkrachtvaardigheden. Tijdens het maandelijkse zorgoverleg tussen directie en intern begeleiders worden de vorderingen geëvalueerd en indien nodig maatregelen aangescherpt of bijgesteld. Hier sluiten waar nodig de remedial teacher en/of de onderwijsspecialist gedrag ook bij aan.

Na 20 weken onderwijs worden het groepsplan, de SCOL en de cito-toetsen (midden) geëvalueerd op (leer)opbrengsten. Een winst/verlies analyse wordt gemaakt, waarna een nieuw groepsplan wordt opgesteld. Er worden dan zo nodig didactische en of pedagogische interventies ingezet. Heeft de groep resultaten die boven verwachting of conform de verwachting gehaald zijn, dan zetten we de gekozen aanpak zoals beschreven in het groepsplan verder. Anders passen we deze aan. Dit gebeurt ook na cito-toetsen aan het einde van het schooljaar. Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Centraal in ons pedagogisch klimaat is voor ons de cirkel van Veiligheid naar Zelfsturing (zie schoolgids op: www.schoolvest.nl). De basis is dat een kind zich veilig voelt. Een kind krijgt een gevoel van veiligheid als hij zich gehoord en gezien voelt en serieus genomen wordt. De uitgangspunten van Stevens: relatie, competentie en autonomie, sluiten hierbij aan. Daarbij hoort dat we het kind aan willen spreken binnen zijn mogelijkheden. Als een kind zich veilig voelt, ontwikkelt hij een durfhouding. Hij durft iets te ondernemen. Als je iets durft te ondernemen, durf je ook een oplossing te bedenken. Als je zelf een oplossing kunt bedenken, ben je minder afhankelijk van anderen. Dit vinden wij een belangrijk moment, dat we steeds weer proberen te ontdekken. We zijn er steeds op uit het initiatief van het kind te bevorderen.

Aanvankelijk vindt een kind zijn eigen oplossing het beste. De volgende stap is dat het kind leert te luisteren naar oplossingen van anderen en probeert deze mee te wegen voordat hij een keuze maakt. Als je dit kunt, ontstaat er een veld van mogelijkheden. Echter die keuzes moet je ook leren verantwoorden. Waarom heb je dit gekozen? In het begin zullen praktische argumenten aangevoerd worden, maar later kan een kind ook een keuze maken met het oog op de toekomst. Dan is hij in hoge mate zelfsturend bezig.

Wij creëren met elkaar een zo veilig mogelijke omgeving, waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Vanuit een veilige omgeving durft een kind namelijk zijn wereld steeds verder te verkennen en wordt het geprikkeld zich te ontwikkelen. Het zelfvertrouwen van leerlingen groeit door het opdoen van succeservaringen. Het zelf leren verantwoordelijk te zijn voor keuzes en het met respect omgaan met de anderen op school vinden wij belangrijk.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Tolerantie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven