Wat is de klachtenregeling?
Hoewel de personeelsleden en het bestuur van de school de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht zullen nemen in hun gedragingen ten aanzien van de leerlingen en hun ouders, kunnen zich gebeurtenissen voordoen die tot ongenoegen leiden.
Wanneer u een klacht heeft, bespreekt u die eerst met degene die daar direct bij betrokken is. In verreweg de meeste gevallen zal het ontstane probleem in direct overleg tussen de betrokkenen (gewoonlijk de ouders en de leden van het personeel) kunnen worden opgelost. Indien een gesprek niet tot tevredenheid verloopt, kunt u zich wenden tot de locatie directeur. Een gesprek met de bestuurder en uiteindelijk het toezichthoudend bestuur kunnen de volgende stappen zijn om tot een oplossing te komen. U kunt ook contact opnemen met de vertrouwenspersoon. Hij/zij kan een bemiddelende rol spelen, kan nagaan of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht, begeleidt de klager desgewenst bij de verdere procedure, verleent desgewenst bijstand bij het doen van aangifte bij politie of justitie en kan de klager naar andere instanties, gespecialiseerd in opvang en nazorg, verwijzen. Intussen kunt u te allen tijde advies vragen aan de contactpersoon klachtenregeling, de intern begeleider. Deze lost niet uw klacht op, maar kan informeren en adviseren met betrekking tot het indienen van de klacht en de afwikkeling daarvan. Mochten bovenstaande mogelijkheden niet tot een oplossing van het probleem leiden, dan kunt u een formele klacht indienen bij de klachtencommissie. Alvorens de klacht ontvankelijk te verklaren, zal de commissie eerst bekijken of de klachtenroute op de juiste wijze is bewandeld. Deze heeft een wettelijke basis en behandelt klachten over gedragingen en beslissingen dan wel het nalaten van gedragingen en het niet nemen van beslissingen van de aangeklaagde. De klachtencommissie vormt zich een oordeel over de gegrondheid van de klacht, deelt dit oordeel mee aan het bevoegd gezag en doet eventueel aanbevelingen aan het bevoegd gezag voor het nemen van maatregelen.
De leden van de klachtencommissie, de contactpersoon en de vertrouwenspersoon hebben geheimhoudingsplicht.