Integraal Kindcentrum De Repelaer

Standhasenstraat 47 3312 LN Dordrecht

  • Schoolfoto van Integraal Kindcentrum De Repelaer
  • Schoolfoto van Integraal Kindcentrum De Repelaer
  • Schoolfoto van Integraal Kindcentrum De Repelaer
  • Schoolfoto van Integraal Kindcentrum De Repelaer
  • Schoolfoto van Integraal Kindcentrum De Repelaer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Om de kwaliteit te bewaken en te verhogen is het goed volgen van de resultaten van de leerlingen van groot belang. De kwaliteit van een school valt echter niet af te meten aan alleen maar de eindresultaten. Belangrijker is, ons inziens, welke toegevoegde waarde onze school voor een leerling heeft gehad, oftewel wat heeft onze school aan de ontwikkeling kunnen bijdragen. Daarnaast de zorg voor een goede aansluiting op een bij de individuele leerling passende vorm van voortgezet onderwijs. Hierbij is het van groot belang dat de optimale mogelijkheden van uw kind benut worden. 

Niet alle resultaten van ons onderwijs zijn te meten, laat staan in getallen uit te drukken. Denk maar aan de emotionele ontwikkeling van de kinderen, de sociale vorming of de ontwikkeling van de motoriek. Daarom beperken we ons hier tot de resultaten van de Doorstroomtoets Basisonderwijs. Die geeft aan wat de kinderen aan het eind van de basisschool beheersen bij een aantal belangrijke vakken. Bovendien wordt onze school vergeleken met andere scholen die aan de toets meedoen.

Sinds augustus 2020 beoordeelt de inspectie de resultaten op een andere manier, vandaar dat er van voorgaande jaren geen gegevens meer beschikbaar zijn.

De resultaten van de doorstroomtoets (heette toen nog eindtoets) van 2023 waren voor beide locaties voldoende, desondanks werken we er hard aan om het aantal kinderen dat niet alleen het fundamentele niveau, maar ook het streefniveau haalt te verhogen.

Voor februari krijgen de kinderen een oefendoorstroomtoets, om vast te wennen aan de echte doorstroomtoets. In februari wordt de doorstroomtoets basisonderwijs afgenomen. Alle kinderen nemen hieraan deel.

Een paar weken later volgt de uitslag. Die score geeft een beeld van wat uw kind in acht jaar basisonderwijs heeft geleerd. 

De toelatingscommissie (van het voortgezet onderwijs) deelt in mei/juni mee tot welke vorm van voortgezet onderwijs de kinderen zijn toegelaten.

De uitstroomcijfers van de school zijn elk jaar anders. Wij leggen jaarlijks verantwoording af van de uitstroomgegevens. Meer informatie over de verplichte doorstroomtoets kunt u vinden op de website van de Rijksoverheid.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten met de toetsen van Cito halverwege (groep 8 in oktober) en aan het einde van ieder leerjaar (vanaf groep 3, eind groep 8 niet meer).

Onze manier van onderwijs geven ondersteunt de leerlingen bij het behalen van goede tussenresultaten.

Het onderwijs, zoals dat op onze school gestalte krijgt, wordt kort samengevat met de woorden communicatie, veiligheid, betrokkenheid, uitdaging, maatwerk en eigenaarschap en gekenmerkt door:

- een vroegtijdige onderkenning van de individuele mogelijkheden van de kinderen

- een doorgaande lijn van 0 tot 12 jaar

- het op een handelings- en opbrengstgerichte manier aanbieden van de stof

- een adequate leerlingzorgstructuur

- een veilige en uitdagende leeromgeving voor de kinderen

- het centraal stellen van een brede ontwikkeling van het kind, waarin cognitieve,    sociale, emotionele, creatieve en lichamelijke aspecten met elkaar in evenwicht zijn

- goede onderwijsresultaten

- aandacht voor het welbevinden van iedereen die betrokken is bij het onderwijs op   onze school

- verantwoording afleggen over de behaalde resultaten op alle niveaus

We reflecteren op klassenniveau, schoolniveau en bestuursniveau op de behaalde resultaten o.a. tijdens leerling- en groepsplanbesprekingen, het bespreken van trendanalyses, het maken van managementrapportages enz.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na acht jaar op de basisschool gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. Dit is voor zowel de kinderen als de ouders een hele stap. Er zijn in Dordrecht en omgeving veel mogelijkheden voor het volgen van voortgezet onderwijs. Een goede voorlichting voor ouders en kinderen is dus noodzakelijk. In januari beleggen wij voor de ouders een voorlichtingsavond waarop de verschillende mogelijkheden van het voortgezet onderwijs belicht worden. Tevens krijgen de ouders informatie omtrent de open dagen die deze scholen organiseren. Wij achten het van groot belang dat u met uw kind enkele van deze open dagen bezoekt, daar de ervaring leert dat de kinderen daardoor heel goed in staat zijn hun voorkeurschool aan te geven.

Oriëntatie en adviesgesprek

Halverwege groep 7 krijgen u en uw kind al het eerste voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs, zodat u weet in welke richting u moet denken bij het kiezen van het vervolgonderwijs voor uw kind en u zich al in een vroeg stadium samen met uw kind kunt oriënteren.

In oktober groep 8 nemen we de CITO-toetsen af en in november krijgen de kinderen van groep 8 een Adit-toets.

Mede aan de hand van deze resultaten kunnen wij u en uw kind in januari tijdens een gesprek opnieuw een voorlopig advies geven. Er wordt overlegd over het voorlopig advies. Het gaat om meer dan 'goed kunnen leren'. Kinderen moeten het ook willen en er zin in hebben. Dat advies leggen we ouders in een persoonlijk gesprek voor. Deze schooladviesgesprekken zullen voor eind januari plaatsvinden.

Pas na de uitslag van de doorstroomtoets kan het definitieve schooladvies worden bepaald. Mocht dit afwijken van het voorlopig advies, dan nemen we contact met u op. Dit gebeurt in de week van 18 maart 2024.

Uiteindelijk bepalen de ouders naar welke school hun kind gaat. Ons advies gaat over een onderwijsniveau, niet over de naam van een school.

Aanmelden

Voor het adviesgesprek stelt de groepsleerkracht een rapport op: het portfolio. Dit moet samen met het aanmeldingsformulier naar de nieuwe school worden gestuurd. In het portfolio moeten wij o.a. de volgende gegevens invullen:

• De leerlinggegevens van alle leerjaren.

• De prestaties over de afgelopen jaren.

• De gebleken werkhouding.

• De getoonde belangstelling van de leerling.

• De wens van de leerling en ouders over het vervolgonderwijs.

• Ons schooladvies.

U ontvangt het oudergedeelte van het portfolio om in te vullen. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor de inschrijving van hun kind op een school voor voortgezet onderwijs. Dit moet gebeuren voor 30 maart 2024. Voor scholen binnen Dordrecht regelt De Repelaer dit voor u.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze identiteit is gebaseerd op een aantal centrale waarden. Als kernwaarde geldt: naastenliefde. Voor ons houdt deze waarde in dat iedereen elkaar accepteert en respecteert.  

Uit deze kernwaarde vloeien de waarden veiligheid, respect en verdraagzaamheid voort. We bieden veiligheid aan degenen met wie we omgaan, zowel kinderen als volwassenen. Respectvol gedrag zorgt er voor dat anderen steeds opnieuw bereid zijn echt met ons om te gaan en wij op onze beurt met hen. Aan verdraagzaamheid ligt ten grondslag dat we verschillen tussen kinderen accepteren en recht doen aan de uniciteit van elk kind.  

Met onderwijs dat gestoeld is op deze waarden proberen we elkaar zorg te bieden in de echte zin van het woord en een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of in stand houden van het zelfvertrouwen van kinderen. Kinderen met voldoende zelfvertrouwen en eigenwaarde respecteren zichzelf en een ander.  

Binnen onze school wordt er een leer- en ontwikkelingsklimaat aan de kinderen aangeboden waarbinnen individuele talenten op cognitief, creatief, sociaal-emotioneel en lichamelijk gebied zich optimaal kunnen ontplooien.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • betrokkenheid
  • maatwerk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft onze locatie Eddingtonweg in november 2016 als 'zwak' bestempeld. Als u het rapport leest, ziet u dat dit veroorzaakt wordt door slechts 1 indicator en dat betreft de 'eindresultaten'. Alle andere indicatoren zijn met een voldoende of zelfs goed beoordeeld.

We hebben toen alles op alles gezet om de eindresultaten in 2017 weer op orde te hebben, zodat we weer teruggaan zouden gaan naar een voldoende, oftewel in termen van de inspectie een 'basisarrangement'.

Juni 2017 hebben we te horen gekregen dat we het basisarrangement weer terug kregen. Het definitieve inspectierapport n.a.v. dit laatste bezoek is inmiddels ook gepubliceerd.

Terug naar boven