IKC Prinses Julianaschool

Prinses Julianaweg 2 3314 KT Dordrecht

Schoolfoto van IKC Prinses Julianaschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten worden met name in januari gemeten door het afnemen van de CITO toetsen. Voorafgaand aan de CITO maken de groepsleerkrachten onder leiding van de intern begeleider een analyse op basis van de verwachtingen. De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd en verwerkt in een nieuw plan van aanpak. De analyse en ambitie worden allebei gepresenteerd aan het voltallige team omdat wij er vanuit gaan dat wij samen verantwoordelijk zijn. Naar aanleiding van deze tussentijdse meting worden ouders uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht voor een gesprek.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op IKC Prinses Julianaschool worden ouders en leerlingen al vanaf groep 5 meegenomen in voorlopige prognoses en adviezen. Op deze manier wil het IKC echt samen optrekken met ouders en de leerlingen. Dit gebeurd op basis van feitelijke toetsgegevens, waaronder de ADIT vanaf groep 6, en op gegevens die te maken hebben met werkhouding, huiswerkattitude en de indruk van de leerling door de jaren heen. Op IKC Prinses Julianaschool is het advies echt een schooladvies en wordt door alle groepsleerkrachten van de bovenbouw en intern begeleider vorm gegeven. Op deze manier ontstaat er een breed beeld van de leerling en ontstaat er een gedragen advies voor het vervolgonderwijs. Wanneer er sprake is van twijfel of extra zorg dan wordt ook de directeur geraadpleegd. IKC Prinses Julianaschool staat voor een weloverwogen advies met kans op groei en ontwikkeling en verwijst daarom kansrijk, maar wel realistisch en passend bij de mogelijkheden van de leerling. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

IKC prinses Julianaschool werkt sinds schooljaar 2017-2018 met De Vreedzame School. Het IKC gebruikt deze methode als middel bij het verhogen van de sociale veiligheid op en om de school. Ouders worden betrokken in het programma en de uitvoering. Het vergroten van de sociale betrokkenheid en het omzien naar elkaar staat hoog in het vaandel. Het IKC vindt het van grote waarde dat er aandacht is voor omgangsvormen, burgerschapsvorming in zijn algemeenheid en het samenleven en samenwerken binnen de veelheid van culturen en geloven binnen de school. Bruggen bouwen en leren van elkaar zorgt voor meer begrip ten opzichte van elkaar en ziet het IKC als een groot goed.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Dynamisch
  • Kansrijk
  • Betrokken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven