Dr. H. Bavinckschool

Singel 140 3311 PE Dordrecht

Schoolfoto van Dr. H. Bavinckschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

- Er is een toetskalender aanwezig.

- Halverwege en aan het eind van het jaar worden de reguliere Cito-toetsen afgenomen. Groep 8 kijgt een doorstroomtoets en in groep 7 wordt er een drempelonderzoek afgenomen.

- De intern begeleider maakt samen met de leerkrachten een analyse van de behaalde resultaten. Ook wordt er een trendanalyse gemaakt.- Door leerkrachten worden groepsplannen opgesteld en geëvalueerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We werken binnen ons IKC met een adviescommissie. De adviescommissie bestaat uit de leerkracht(en) groep 7, leerkracht(en) groep 8, de bouwcoördinator bovenbouw en de intern begeleider(s). In de adviescommissie Voortgezet Onderwijs (VO) wordt het schooladvies bepaald.

In juni 2023 hebben de leerlingen van de groepen 7 een voorlopig advies ontvangen. (In juni 2024 ontvangen de leerlingen van groep 7 al een indicatief advies.) Leerlingen met een leerachterstand groter of gelijk aan 25% komen in aanmerking om de ADIT (Adaptieve Digitale Intelligentie Test) af te nemen. Dit wordt beoordeeld vanuit de afname ‘Cito eind groep 7’ en eventuele uitval op het Drempelonderzoek.

De gesprekken met ouders en leerlingen over het voorlopig advies vinden plaats in november 2023. Dit gebeurt na afname van het drempelonderzoek en ‘Cito Begin groep 8’.

In de eerste twee weken van februari wordt de Doorstroom Toets gemaakt. Hierna volgt het definitieve advies. Een hoger advies van de Doorstroom Toets t.o.v. het voorlopig advies is leidend. De adviescommissie van de Bavinckschool gebruikt voor het indicatief, voorlopig en definitief advies de volgende gegevens:

- Toetscijfers vakken
-Cito gegevens vanaf M6
- Drempelonderzoek
- Doorstroom toets
- ADIT (individuele gevallen)

en vanuit de observatielijst:

- Werkhouding
- Zelfstandigheid
- Luisterhouding
- Concentratie
- Executieve functies (Inhibitie, werkgeheugen, planning en organisatie, taakinitiatie, emotieregulatie, flexibiliteit en metacognitie)

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elk kind wordt gezien en gehoord.
De school sluit met het onderwijs aan bij de behoeften van de kinderen. Er is aandacht voor het welbevinden. Aan het begin van het schooljaar worden er met elk kind en hun ouder(s)/ verzorger(s) kindgesprekken gehouden over welbevinden en de doelen die het kind wil behalen. De kinderen vullen in het najaar een tevredenheidsenquête in. We gebruiken Kindbegrip om de mate van betrokkenheid en welbevinden inzichtelijk te maken. De leerkracht vult de vragenlijsten in. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen ook zelf de vragen lijsten in.

Sociale veiligheid.  
We zijn alert op discriminatie en pesten en willen dit op onze school zoveel mogelijk voorkomen. Wanneer dit toch gebeurt, grijpen we zo snel mogelijk in. Dat geldt ook voor pesten via internet of telefoon. We hanteren hierbij ons omgangsprotocol. Elk schooljaar wordt in alle klassen aandacht besteed aan de omgangsregels. In de hogere groepen worden deze samen met de kinderen opgesteld, verwoord en soms weergegeven als een ‘contract’ dat door de leerlingen wordt ondertekend. 

Mediawijsheid.  
Kinderen leren bij ons om op een veilige, effectieve en kritische manier om te gaan met internet en social media. Ons internetprotocol is daarbij leidend.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Positieve psychologie
  • Positieve omgangsvormen
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school is recent niet uitgebreid onderzocht, daarom is er geen eindoordeel gegeven over de school.

Terug naar boven