"In science we resemble children collecting a few pebbles at the beach of knowledge, while the wide ocean of the unknown unfolds itself in front of us." - Sir Isaac Newton 1642-1727
"In de wetenschap gelijken wij op kinderen, die aan de oever der kennis hier en daar een steentje oprapen, terwijl de wijde oceaan van het onbekende zich voor onze ogen uitstrekt." - Sir Isaac Newton 1642-1727
Het doel van de Newtonklas is om de leerlingen toegerust de school te doen verlaten op het gebied van vaardigheden, mindset, executieve functies en leren leren. Een aantal leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong heeft voldoende aan het aanbod in de groep middels Levelwerk, Rekentijgers, contact met peers in de klas. Toch zijn er kinderen die hieraan niet genoeg hebben. Zij missen vaardigheden om leerstof eigen te maken, de stap naar verdieping te zetten en bijvoorbeeld het huiswerk te kunnen plannen. Daarnaast zitten deze leerlingen soms vast in de overtuiging dat zij iets in één keer goed moeten kunnen doen. Wanneer een opdracht dan niet in één keer lukt, ontlopen ze deze en/of geven op (onderpresteren).
De Newtonklas wordt vormgegeven door Meester Koen. De klas is bedoeld voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong, uit groep 1 tot en met 8, die extra uitdaging nodig hebben, executieve vaardigheden missen en/of vast zitten in een fixed mindset. De kinderen worden een dagdeel per week uit de reguliere groep gehaald om een passend programma te volgen bij meester Koen. Minimaal twee keer per jaar worden de leerlingen uit de Newtongroep met de groepsleerkracht besproken en wordt er gekeken welke leerlingen de komende periode in de Newtongroep komen/blijven of de groep zullen verlaten. Het programma ziet er als volgt uit:
· Filosofie
· Projecten vanuit het vooruitwerklab, maakkunde of het wetenschapsknooppunt
· Nabespreking middels reflectie
· Mindset / leren leren / leren onderzoeken
· Contact met peers
· Verrijking
Met ingang van schooljaar 2024-2025 zullen de Newtonlessen in combinatiegroepen plaasvinden. We proberen de groepsgrootte zo klein mogelijk te houden om de persoonlijke aandacht te kunnen borgen. Specifieke aandachtspunten van de Newtonklas zijn:
· Het samenwerken met ontwikkelingsgelijken, die dezelfde belevingswereld hebben.
· De motivering van de leerling om te leren: de leerling kan gedemotiveerd zijn door het lesaanbod op een te laag niveau en door
onvoldoende uitdaging
· Het werken aan het zelfbeeld van de leerling
· Het sociaal-emotionele gedrag: de leerling probeert zich onder de sociale druk van de groep in gedrag aan te passen naar een lager
ontwikkelingsniveau in de hoop beter te worden geaccepteerd
· Het plannen en organiseren van zijn/haar werk
· Het verbeteren van de werkhouding: door onderpresteren laat de leerling niet zien wat hij/zij zou kunnen
· Het vergroten van de zelfstandigheid en de zelfredzaamheid
Voor iedere leerling die deelneemt aan de Newtonlessen, wordt in samenspraak met de leerling, leerkracht en ouders een doel geformuleerd. Dit zodat meester Koen in de Newtonklas een gericht aanbod kan aanbieden. Bovengenoemde aandachtspunten kunnen als doel geformuleerd worden voor een leerling. Op het schoolrapport zal een stukje vanuit de Newton staan, waarin geëvalueerd wordt op het gestelde doel voor de leerling. Als een kind zijn of haar doel behaald heeft, kan besloten worden het kind niet meer deel te laten nemen aan de Newton, omdat dit dan niet meer nodig blijkt te zijn.