Beleid van SKOBA m.b.t. de klachtenprocedure. Hoe gaan wij om met klachten?
Algemeen Het kan gebeuren dat u het niet eens bent met de wijze waarop een personeelslid van de school heeft gehandeld.Binnen SKOBA kiezen wij er niet voor u direct door te verwijzen naar de landelijke klachtencommissie. Wij vinden dat we moeten proberen samen naar een oplossing te zoeken door met elkaar in gesprek te gaan.Wij nemen een klacht altijd serieus. En zien een klacht als een advies over hoe we de school (nog) beter kunnen maken.In de map “Regelingen”, die u op school kunt inzien, is de SKOBA-procedure van de afhandeling van klachten uitvoerig beschreven.
In het kort komt dit op het volgende neer
Eerst bespreekt u de klacht met de leerkracht van uw kind. Komt u er met de leerkracht niet uit, dan kunt u zich tot de directeur wenden. Het is wel zo netjes de betrokken leerkracht daarover te informeren. U kunt ook, in overleg met de leerkracht, besluiten de klacht in aanwezigheid van de leerkracht direct met de directeur te bespreken. Heeftu een klacht over de directeur, dan kunt u met hem of haar daarover een gesprek aan gaan. Als u dat lastig vindt, kunt u ook contact opnemen met de bovenschoolse vertrouwenspersoon. Deze bespreekt o.a. met u of een gesprek met de voorzitter van het College van Bestuur gewenst is. Uitgangspunt bij klachten is een open en respectvolle houding, zowel van de kant van de school als van uw kant. Wat mag u van ons verwachten: een serieuze en zorgvuldige behandeling van klachten. Discretie en mogelijk zelfs geheimhouding waar dat gewenst of noodzakelijk is. Begripvolle en respectvolle bejegening van de klager. Toepassen van principe van hoor en wederhoor. Op papier zetten van gemaakte afspraken; nakomen van gemaakte afspraken; binnen 1 week na indienen van een klacht een gesprek in eerste instantie; binnen 2 weken na indiening van een verzoek een gesprek in tweede instantie; bij een uitspraak van de landelijke klachtencommissie een gesprek over de uitspraak (wat gaan we doen met de uitspraak, hoe gaan we weer verder met elkaar). Wat verwachten wij van u: tijdig een klacht indienen; geen anonimiteit bij het indienen van een klacht; discretie en mogelijk zelfs geheimhouding waar dat gewenst of noodzakelijk is; begripvolle en respectvolle bejegening van de beklaagde en anderen die bij de klacht betrokken zijn; melden als u zich bij de bespreking van de klacht door een externe (familielid, vriend, kennis) laat ondersteunen; meehelpen met het oplossen van de klacht; nakomen van gemaakte afspraken; melden aan de directeur en het bevoegd gezag van het indienen van een klacht bij de landelijke klachtencommissie. Als u geholpen wilt worden bij de afwikkeling van uw klacht, kunt u contact op nemen met één van de vertrouwenspersonen die op de school aanwezig zijn. Wie dat zijn, staat vermeld in de bijlage. Ook de naam en contactgegevens van de bovenschoolse vertrouwenspersoon staan in de bijlage.Soms is het gewenst om de klacht op schrift te stellen. De vertrouwenspersoon kan u daarbij helpen. Het kan zijn dat er geen oplossing voor uw klacht gevonden wordt. Of dat u de klacht zo ernstig vindt dat u een onafhankelijke externe deskundige wilt laten kijken naar de klacht. Dan kunt u zich wenden tot de landelijke klachtencommissie waarbij SKOBA is aangesloten. Het adres van deze commissie vindt u in de bijlage. Het reglement van de klachtencommissie is opgenomen in de map “Regelingen”.De vertrouwenspersoon kan u helpen bij het antwoord op de vraag of u naar de landelijke klachtencommissie zult gaan. En ook bij het benaderen van deze commissie.Klachten m.b.t. geweld,intimidatie, misbruik. Een klacht over geweld, intimidatie of misbruik kunt u direct melden bij de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs. U hoeft deze dus niet eerst op school te melden. De contactgegevens van deze inspecteur staan in de bijlage. U kunt voor de volgende zaken terecht bij de vertrouwensinspecteur: (seksuele) intimidatie en misbruik, discriminatie,fundamentalisme, lichamelijk of psychisch geweld en grove pesterijen. De vertrouwensinspecteur behandelt dergelijke klachten met de grootste zorgvuldigheid en onderneemt geen actie zonder uw instemming. Meer informatie vindt u op de website van de Inspectie van het Onderwijs (www.onderwijsinspectie.nl).
Interne vertrouwenspersoon: Mw. Edmee Blondelle
Bovenschools vertrouwenspersoon Marjanne Mak Beleidsmedewerkster P&O Adres: Bomkade 16-18 3311 JD Dordrecht tel: 078 613 99 39
Onafhankelijke vertrouwenspersoon Mw. A. de Koning-Meeùs GZ Psycholoog Tel: 06-10585367 Zij is vertrouwenspersoon voor alle mogelijke klachten van alle doelgroepen (ouders, leerlingen en medewerkers).Zij kunnen haar advies inwinnen of ondersteuning vragen bij een klachtentraject
Klachtencommissie Intern Mw. Edmee Blondelle Doelstraat 13 3311 XD Dordrecht Tel: 078-6142561
Bovenschools Marjanne Mak Beleidsmedewerkster P&O Adres: Bomkade 16-18 3311 JD Dordrecht tel: 078 613 99 39
Extern Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO) Postbus 82324 2508 EH Den Haag telefoonnummer: 070-3861697 (van 9.00 tot 12.00 uur) Email: info@gcbo.nl
Vertrouwensinspecteur
De vertrouwensinspecteur adviseert en ondersteunt leerlingen, docenten, ouders en andere betrokkenen bij klachten rond seksueel misbruik, seksuele intimidatie en ernstig fysiek of geestelijk geweld. Bij een vermoeden van seksueel misbruik is een school wettelijk verplicht contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur. U kunt de vertrouwensinspecteur alleen bellen voor vragen over extremisme, discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme en radicalisering. De vertrouwensinspecteur is tijdens kantooruren bereikbaar op tel: 0900-1113111(lokaal tarief). Andere vragen kunt u stellen via de website van Postbus 51 of door te bellen naar 0800-8051 (gratis) Op dit gebied zijn er binnen de scholen vertrouwenspersonen actief.
OK- coach Ingrid Vissers Zij is op donderdagochtend aanwezig op school Aandachtsfunctionaris Kindermishandeling Ingrid Vissers De aandachtsfunctionaris ziet er op toe dat de meldcode kindermishandeling in voorkomende gevallen toegepast wordt. Heeft u hierover vragen dan kunt u bij Ingrid terecht. U kunt het volledige protocol vinden in het ondersteuningsplan van de school op te vragen bij de IB-er.