Julianaschool

Goudenregenstraat 65 3319 TB Dordrecht

Schoolfoto van Julianaschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets.  Het schooladvies weegt het zwaarst bij de toelating tot het voortgezet onderwijs. Middelbare scholen mogen toelating niet meer af laten hangen van het resultaat van de eindtoets.  Basisscholen geven in een schooladvies aan welk type voortgezet onderwijs het beste bij een leerling past. Daarbij kijkt de school onder andere naar: de aanleg en de talenten van de leerling; de leerprestaties; de ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode; de concentratie, de motivatie en het doorzettingsvermogen van een leerling.  Basisscholen nemen de verplichte doorstroomtoets in februari af. De doorstroomtoets is landelijk en objectief. Tussen 10 en 31 januari 2024 moet de basisschool een schooladvies geven. De scholen voor voortgezet onderwijs laten leerlingen toe op basis van dit schooladvies en niet op basis van het resultaat van de doorstroomtoets. Als een leerling de toets beter maakt dan verwacht, kan de basisschool het schooladvies aanpassen. Dit gebeurt in nauw overleg met de betreffende ouders en de leerling. Is het resultaat minder goed dan verwacht, dan past de basisschool het schooladvies niet aan. Leerlingen krijgen dan de kans om in het voortgezet onderwijs te laten zien dat ze het geadviseerde schooltype aankunnen.  De school voor voortgezet onderwijs mag bij toelating geen gebruik maken van extra toetsen voor het bepalen van het niveau van de leerling. Ook mag zij zich niet baseren op andere toetsen die de leerlingen op de basisschool maken. De basisschool mag al deze gegevens wel  betrekken bij het schooladvies.  Na zo’n acht jaar basisonderwijs breekt voor ieder kind het moment van de schoolkeuze aan. Een keuze die van groot belang is voor de verdere ontwikkeling van het kind. Om tot een weloverwogen keuze te kunnen komen, zijn er verschillende fases te doorlopen. Aan het begin van groep 8 wordt bij alle kinderen het Drempelonderzoek afgenomen. Deze toets geeft aan op welk niveau kinderen functioneren, op welke vakgebieden ze een voorsprong hebben en waar extra aandacht aan moet worden besteed. Tevens geeft deze toets aan op welk niveau uw kind zou kunnen instromen in het voortgezet onderwijs. Bovendien helpt het de leerkracht van groep 8 om het onderwijs zoveel mogelijk op maat te geven.  De volgende momenten geven het verloop van het te doorlopen traject aan: In september krijgen de ouders tijdens de informatieavond voorlichting over de gang van zaken met betrekking tot de schoolkeuze. Oktober afname drempelonderzoek Tijdens het 15-minutengesprek in november worden de uitslagen van het leerlingvolgsysteem en de uitslag van het Drempelonderzoek besproken. Ook wordt dan een voorlopig advies over de schoolkeuze gegeven. De leerlingen zijn hierbij aanwezig.  In januari/februari houden de scholen voor voortgezet onderwijs hun open dagen. Op deze dagen kunt u als ouder met uw kind gericht gaan kijken naar een nieuwe school voor voortgezet onderwijs. In januari worden de ouders en leerlingen uitgenodigd voor een gesprek met de groepsleerkrachten met betrekking tot de schoolkeuze. In dit gesprek wordt ook het opgestelde portfolio besproken. In de eerste twee weken van februari wordt de Centrale Eindtoets PO afgenomen. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid.

Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en deontwikkeling van burgerschap.

Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn:

* Respect voor elkaar / omgeving

* Samen verantwoordelijk

* Veiligheid

Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep / op school. Vanuit deze basis willen we dat er gewerkt wordt in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. Vanuit hier willen we de kinderen succes ervaringen laten opdoen, zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individu, hij/zij is autonoom, mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor elkaar / omgeving
  • Samen verantwoordelijk
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven