Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar maken alle kinderen van groep 3 t/m 8 Cito-toetsen. De resultaten worden geanalyseerd en hieruit volgen (indien noodzakelijk) verbeterplannen.
Plaatsing in het voortgezet onderwijs gebeurt door ouders. Na een uitgebreid adviesgesprek met de leerkracht waarbij zowel de ouders als de leerling aanwezig zijn, wordt een definitief advies bepaalt. De leerkracht vult samen met de ouders het portfolio in, waarna de ouders bepalen naar welke vervolgschool het kind gaat. Het schooladvies is gebaseerd op een 3-tal factoren: 1. de opbrengsten van de leerlingen over de schoolperiode (zowel CITO als andere toetsingsinstrumenten) 2. de werkhouding en motivatie van de leerling 3. het inzicht van de bovenbouwleerkracht.
De leerkrachten informeren zo nodig de brugklascoördinatoren van de vervolgschool over een leerling, mocht hier aanleiding voor zijn.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het bijgevoegde Rapport van bevindingen van juni 2017 kunt u lezen hoe de inspectie de school beoordeelt.