Openbaar Jenaplan basisonderwijs de Statenschool

Hofstraat 5 3311 XH Dordrecht

  • Leren met je handen: de zorg voor de wereld om je heen. Ookwel 'natuurlijk leren' genoemd.
  • Leerdoel voor de taalles: het leren lezen van een recept (voor soep). Aansluitend de praktische uitwerking: zelf de soep maken!
  • Iedere 6 weken staat er een W.O. thema centraal. De kinderen leren van elkaar: de 'expert'.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het onderwijs op de Statenschool is gericht op de opvoeding van kinderen en daarom omvat het onderwijs veel meer dan het aanleren van schoolse kennis als lezen, schrijven en rekenen. In een Jenaplanschool leren kinderen door deel te nemen aan “basisactiviteiten” die te maken hebben met spreken, spelen, werken en vieren. De school gaat ervan uit dat het goed is dat kinderen zo verschillend zijn. Juist daarom kunnen ze veel van elkaar leren. Op die manier kunnen kinderen met verschillende onderwijsbehoeften allemaal tot hun recht komen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het basisniveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het fundamentele niveau of 1F genoemd. Iedere leerling zou dit niveau aan het einde van de basisschool moeten behalen. Voor alle basisscholen in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het fundamentele niveau 85%. Dus: op alle scholen moet 85% van de leerlingen het basisniveau halen, anders is dat een signaal voor de inspectie.

Bron

Streefniveau

Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het hogere niveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het streefniveau of 2F (taal) en 1S (rekenen) genoemd. Het streven is dat zoveel mogelijk leerlingen dit niveau aan het einde van de basisschool behalen. Voor elke basisschool in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het streefniveau apart bepaald. Hoeveel procent van de leerlingen het hogere niveau moet behalen, verschilt dus per school. De inspectie kijkt eerst goed naar kenmerken van de leerlingen (en van hun ouders) om de verwachting te bepalen. Heeft een school meer leerlingen die meer aandacht nodig hebben, dan ligt de signaleringswaarde van de inspectie lager.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Statenschool houden we systematisch bij hoe onze leerlingen zich ontwikkelen. Dat doen wij door observaties en toetsen (LVS). We volgen niet alleen de vorderingen op leergebied, maar ook de sociale- en emotionele ontwikkeling. Door de kinderen nauwgezet te volgen, kunnen wij eind groep 8 een gedegen advies geven over de gewenste uitstroom van een kind. Waarbij het uitgangspunt altijd is: ieder kind op de juiste plek!
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In het eerste jaar

Bron

In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het inspectiebezoek aan de Statenschool, begin 2013, heeft uitgewezen dat wij een 'groene' school zijn.

Onze school presteert op voldoende niveau. Uit het rapport zijn kwaliteiten en verbeterpunten naar voren gekomen. 

Terug naar boven