Openbaar Jenaplan basisonderwijs de Statenschool

Hofstraat 5 3311 XH Dordrecht

  • Leren met je handen: de zorg voor de wereld om je heen. Ookwel 'natuurlijk leren' genoemd.
  • Leerdoel voor de taalles: het leren lezen van een recept (voor soep). Aansluitend de praktische uitwerking: zelf de soep maken!
  • Iedere 6 weken staat er een W.O. thema centraal. De kinderen leren van elkaar: de 'expert'.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het onderwijs op de Statenschool is gericht op de opvoeding van kinderen en daarom omvat het onderwijs veel meer dan het aanleren van schoolse kennis als lezen, schrijven en rekenen. In een Jenaplanschool leren kinderen door deel te nemen aan “basisactiviteiten” die te maken hebben met spreken, spelen, werken en vieren. De school gaat ervan uit dat het goed is dat kinderen zo verschillend zijn. Juist daarom kunnen ze veel van elkaar leren. Op die manier kunnen kinderen met verschillende onderwijsbehoeften allemaal tot hun recht komen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Statenschool houden we systematisch bij hoe onze leerlingen zich ontwikkelen. Dat doen wij door observaties en toetsen (LVS). We volgen niet alleen de vorderingen op leergebied, maar ook de sociale- en emotionele ontwikkeling. Door de kinderen nauwgezet te volgen, kunnen wij eind groep 8 een gedegen advies geven over de gewenste uitstroom van een kind. Waarbij het uitgangspunt altijd is: ieder kind op de juiste plek!
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het inspectiebezoek aan de Statenschool, begin 2013, heeft uitgewezen dat wij een 'groene' school zijn.

Onze school presteert op voldoende niveau. Uit het rapport zijn kwaliteiten en verbeterpunten naar voren gekomen. 

Terug naar boven