Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Aan Taalontwikkeling met name Woordenschat besteden we uitgebreid aandacht als een doorgaande ontwikkeling richting begrijpend lezen. We werken met de vernieuwde methode Schatkist.
De totaalscore op de CITO eindtoets geeft aan dat IKC De Doornick bovengemiddeld scoort.
De schooltijden van de groepen 1 t/m 4 zijn gelijk aan elkaar waarbij deze groepen op vrijdagmiddag geen school hebben. De schooltijden van de groepen 5 t/m 8 zijn gelijk aan elkaar en langer dan in de groepen 1 t/m 4. Over 8 schooljaren krijgen de leerlingen uit de groepen 1 t/m 4 3720 uren en uit de groepen 5 t/m 8 4080 uren. totaal; in 8 schooljaren worden er 7800 lesuren gemaakt. In de corona jaren 20-21 en 21-22 zijn er in de groepen 5 t/m 8 100 extra uren per jaar gemaakt doordat er gebruik is gemaakt van de verplichte gedifferentieerde openingstijden. Deze groepen hebben 2 jaar lang 15 min. per dag extra schooltijd gekregen.
Kinderen van 0-13 jaar vinden een passende plek binnen IKC De Doornick. In de baby of peutergroep voor de 0-4 jarigen. van 4-13 jr in het basisonderwijs. In de kinderopvang groep wordt vanuit de VE gewerkt.
Binnen ons IKC werken we in een doorgaande lijn met een planmatige aanpak van de kwaliteitszorg. Als tijdens de cyclus van handelingswerken blijkt dat aanvullende begeleiding nodig is, dan wordt deze ingezet. Veelal via het Samenwerkingsverband ‘Passend Wijs’.
Door het onderwijs af te stemmen op de ondersteuningsbehoefte van de leerling wordt er voor een passend aanbod gezorgd. De leerkrachten werken volgens het EDI model.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij willen dat ieder kind op IKC De Doornick zich naar zijn mogelijkheden ontwikkelt en nieuwsgierig is naar wat er morgen voor kansen zijn om te leren. Daarom vinden wij het belangrijk om doelgericht te werken in een professionele leeromgeving. Er wordt structureel en planmatig gewerkt aan het vergroten van de analysevaardigheden en handelingsrepertoire van de leerkrachten. Tweemaal per jaar worden de toetsresultaten in een groepsbespreking (leerkracht, intern begeleider en directeur) en tweemaal in een schoolbespreking geanalyseerd. In deze besprekingen worden vervolgstappen vastgesteld. Leerkrachten maken in de schoolbespreking gebruik van elkaars expertise. Twee keer per jaar worden de resultaatanalyses gemaakt en in teamoverleg geanalyseerd waarna op basis van de analyses verbeterafspraken worden gemaakt. De PDCA cyclus wordt ingezet.
Onze ambities extra ondersteuning op de korte termijn (1 jaar)
1. Borgen Expliciete Directe Instructie
2. Aanscherpen rekenonderwijs m.b.t. leerlijnen en doelen, blok planningen maken, signaleren, evalueren en analyseren. implementeren rekenmethode Pluspunt.
3. Kwaliteitszorg: zorgstructuur in kaart brengen, focus op zicht op ontwikkeling op kind-, groeps- en schoolniveau.
4. Begrijpend lezen: scholing op de werkwijze van Close Reading en Lesson Study. Woordenschat, leesmotivatie en leesplezier.
5. Schatkist nieuw: implementatie.
6. Samenwerking onderwijs en opvang intensiveren dmv het creëren van een doorgaande ontwikkelingslijn/ontwikkelingsaanbod.
7. Aanbod meer begaafde leerlingen.
Onze ambities extra ondersteuning op de lange termijn (max. 4 jaar)
1. Opbrengsten duurzaam verbeteren, focus op rekenen en (begrijpend) lezen en w.o.
2. Borgen Expliciete Directe Instructie
3. Borgen HandelingsGericht Werken
4. Invoeren methodes en borgen aanpak en didactiek, kwaliteitskaarten.
5. Doorgaande lijn binnen het IKC.
6. ICT-middelen verruimd inzetten om beter aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van de kind
IKC De Doornick is een VVE locatie. Kinderen met een speciale begeleidingsbehoefte krijgen via speciale programma's extra aandacht voor hun ontwikkeling. Wij gebruiken het programma Startblokken Basisontwikkeling. De kinderopvang is onderdeel van IKC De Doornick. In de voorschoolse opvang stimuleren we de kinderen om zich te ontwikkelen en hun grenzen te verkennen. Er wordt in thematische vorm gewerkt aan activiteiten die in de belevingswereld van de peuters liggen. Elke ochtend staat in het teken van knutselen, gymen, kringspelletjes, muziek en spel met leeftijdsgenootjes. De medewerkers bieden uitdagende en creatieve materialen aan. Natuurlijk wordt er ook buiten gespeeld. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig naar de wereld om hen heen en leren van voordoen en nadoen. Door spel leren ze de wereld om hen heen kennen. Spelend leren en leren door te spelen. Spel is een onmisbaar deel van de ontwikkeling van kinderen. De groepslokalen zijn vanuit onze Startblokken werkwijze verdeeld in uitdagende speelhoeken die peutervriendelijk zijn. De speelhoeken nodigen uit tot ontdekkend spel. De buitenruimtes zijn zo ingericht dat de kinderen vrij en veilig kunnen spelen. De medewerkers zijn in het bezit van de benodigde beroepskwalificaties en een verklaring omtrent gedrag. In de groepen werken vaste medewerkers. De ontwikkeling van de kinderen van 0-7 jr wordt gevolgd en vastgelegd in het observatiesysteem Kijk. Doordat dit systeem ook gebruikt wordt in de groepen 1,2 ontstaat er een doorgaande lijn.