Daltonschool Nicolaas

IJskelderlaan 2 3941 HS Doorn

  • Schoolfoto van Daltonschool Nicolaas
  • Schoolfoto van Daltonschool Nicolaas
  • Schoolfoto van Daltonschool Nicolaas
  • Schoolfoto van Daltonschool Nicolaas
  • Schoolfoto van Daltonschool Nicolaas

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Daltonschool Nicolaas kent al jaren een hoog resultaat bij de Eindtoets. Dit resultaat is voor ons doorgaans een bevestiging van wat we de acht leerjaren daarvoor bij een leerling hebben gezien en waar we samen aan gewerkt hebben. Omdat we bij ons schooladvies voor het voortgezet onderwijs de leerling kansrijk adviseren kan hij/zij in de brugklas nog steeds verder groeien. Wij monitoren de schoolcarrière van onze oud-leerlingen en daarmee ook onze eigen schooladviezen.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor de tussentijdse resultaten gebruiken wij de IEP midden en eindtoetsen vanaf groep 3. De resultaten van de toetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd. De intern begeleider gebruikt de analyse van de leerkrachten tijdens de groepsbesprekingen. De resultaten worden gebruikt om te komen tot een nieuw groepsplan waarin we de leerlingen indelen op niveau. In de groepsplannen worden niet alleen de doelen benoemd, maar kijken we goed naar de beste aanpak voor deze groep leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Als logisch vervolg op de hoge resultaten bij de IEP Eindtoets krijgt een relatief hoog percentage kinderen een verwijzing naar Havo of VWO.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school staat het kind centraal; kinderen mogen zichzelf zijn en voelen zich gezien en gerespecteerd door de leerkrachten en de andere leerlingen. We zijn allemaal gelijk. In onze groepen stellen we hoge eisen aan een prettig leerklimaat en een veilig schoolklimaat.We vormen samen onze fijne school en helpen allemaal iedere dag mee om het prettige, veilige klimaat te behouden.

De Dalton kernwaarden zijn leidend bij het vormgeven van ons onderwijs: verantwoordelijkheid, samenwerking, effectiviteit, zelfstandigheid en reflectie. We bieden de kinderen een uitdagende leeromgeving en stimuleren hen om zelf keuzes te maken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Het kind staat centraal.
  • We zijn allemaal gelijk.
  • We helpen elkaar.

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In februari 2014 heeft de Inspecteur van het Onderwijs een bezoek gebracht aan de school. Naar aanleiding daarvan is een Inspectierapport geschreven waar de medewerkers van de school en het bestuur zeer tevreden mee zijn. De verwachting is dat het rapport spoedig op deze site beschikbaar zal zijn.

Terug naar boven