Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen, hanteert de Sterrenboog, naast de methodegebonden toetsen en de observaties, het leerlingvolgsysteem van Cito.
Gedurende de basisschoolperiode nemen we op vastgestelde momenten 2x per schooljaar Cito-toetsen af.
De gegevens houden we bij in het administratiesysteem ParnasSys, waardoor het mogelijk wordt de prestaties van de leerlingen over een periode van jaren te volgen.
Wij vinden het belangrijk dat kinderen uitstromen naar het voor hen best passende vervolgonderwijs. Voor een groot deel van onze kinderen is dat HAVO en VWO. Aan de basisvakken besteden wij veel aandacht. De basisvakken zijn: taal, rekenen en sociale vaardigheden. De leerkrachten van groep 8 schrijven een OKR (onderwijskundig rapport) dat tezamen met de resultaten van het leerlingvolgsysteem besproken wordt met de mentoren van het VO (Voortgezet Onderwijs). Hiernaast is er natuurlijk ook voldoende aandacht voor creatieve vakken en zaakvakken.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Leerlijnen van ParnasSys; groep 1-2
Zien; groep 3 t/m 8
WMK-PO
De inspectie van onderwijs is tevreden en heeft voor Hoog Moersbergen oktober 2013 net als voorgaande jaren het basisarrangement vastgesteld. Iedere twee jaar voeren wij tevredenheidspeilingen uit en vragen ouders, kinderen (groep 6 t/m 8) en teamleden hun bevindingen te melden. De uitslagen geven ons inzicht in onze verbeterpunten. De score gaat van 1 –4 (laag naar hoog) Op verenigingsniveau hebben wij afgesproken dat ‘ons’ niveau 3 of hoger moet zijn. Uitslag 2012-2013: ouders: 3,25,leerlingen: 3,39, teamleden: 3,83.