Rooms Katholieke Basisschool Achterberg

Sint Josephstraat 62 5104 EG Dongen

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Achterberg
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Achterberg
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Achterberg
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Achterberg
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Achterberg

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen het huidige lerarentekort wordt het vervangen van personeel steeds lastiger. Daarom hanteren we een stappenplan:

1. Bij verlof of acute ziekte leggen we contact met de groepsverantwoordelijke leerkracht of duopartner.

2. Als zij niet beschikbaar zijn, vragen we andere leerkrachten uit een andere groep meer te werken of zoeken we extern een vervanger.

3. Als zij niet beschikbaar zijn, verplaatsen we in de school onderwijsassistenten vanuit de ondersteuning naar de groep.

4. Als zij niet beschikbaar zijn, plaatsen we in een specifieke situatie een stagiaire voor de groep.

5. Als zij niet beschikbaar zijn, splitsen we een groep op bij leerkrachten in dezelfde leerlaag.

6. Als dit niet gaat of verantwoord is, wordt een groep naar huis gestuurd en werken zij digitaal aan hun schoolwerk via Prowise Go.

We informeren u zo goed mogelijk op dit gebied. Echter als er 's ochtends vroeg zich een acute situatie voordoet, dan kan het voorkomen dat u vooraf niet geïnformeerd wordt. Wel informeren we u bij langere ziektetrajecten, zodra er een oplossing voor handen is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school werkt samen met de andere scholen van Stichting Initia op het gebied van leerlingondersteuning. Naast de faciliteiten op schoolniveau om de leerlingen te voorzien van een goede basisondersteuning, kan de school eveneens beschikken over:

Leerlab SEL: Dit leerlab richt zich op leerlingen die een arrangement hebben op het gebied van internaliserend gedrag.

Leerlab Taalsetting: Dit leerlab richt zich op leerlingen die een taalontwikkelingstoornis (TOS) of NT2 achtergrond.

Leerlab HB: Dit leerlab richt zich op leerlingen bij wie hoogbegaafdheid is vastgesteld. Aanmelding voor het leerlab gebeurt op verzoek van de kwaliteitscoördinator.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Als school willen we ons in de komende jaren richten op het verbreden van onze basisondersteuning. Hierdoor komt de expertise steeds meer bij de medewerkers binnen de school te liggen, waardoor we onze leerlingen steeds meer kunnen bieden. Hierbij blijven we wel altijd kijken naar wat realistisch en haalbaar is. 

Als school hebben wij de volgende doelen vastgesteld rondom onze basisondersteuning:  
1. Professionele kennis didactisch handelen en verstevigen basisaanbod door middel van de HGW* cyclus.
2. Het werken volgens de PDCA** cyclus waar er, structurele korte teammomenten zijn waar ontwikkelingen in ons onderwijs in beeld worden gebracht, geëvalueerd en geborgd/bijgesteld. Hierbij maken we gebruik van kwaliteitskaarten.
3. “Onderwijswoorden” als zelfstandig werken, eigenaarschap en leren leren zichtbaar maken aan de hand van gezamenlijke schoolafspraken zodat deze zichtbaarder worden in ons handelen.
4. Een doorgaande lijn creëren zowel op didactisch als pedagogisch handelen.  

* Handelings Gericht Werken
** Plan Do Check Act

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven