Eerste kennismaking met de klas/groep voor ouders/verzorgers
Tijdens de eerste schoolweek bent u van harte uitgenodigd om een bezoek aan de klas te brengen van u kind. U ontvangt naast een rondleiding ook een informatiefolder. U wordt via Parro hiervoor uitgenodigd.
Gespreksavonden
Om de voortgang van uw kind te bespreken, organiseren we driemaal per jaar gespreksavonden. Tijdens die avonden bespreken we kort de globale ontwikkeling, zoals wij die waarnemen op school. Onze observaties en/of toetsgegevens zijn voor ons hierbij de bron. Ook horen we graag uw ervaringen. Het eerste gesprek wordt gepland na ongeveer 7 schoolweken, hierbij staat de sociaal- emotionele ontwikkeling van uw kind centraal. Mochten er op dat moment op leergebied bijzonderheden zijn, praten wij u ook bij.
Na de M-toetsen (middentoetsen) van ons Cito-leerlingvolgsysteem volgt een tweede tienminutengesprek, dit zal in februari/maart zijn. Het derde moment is aan het einde van het schooljaar, hier worden ook de Cito-eindtoetsen besproken. Als er meer te bespreken valt en er daardoor meer tijd nodig is, wordt er een vervolgafspraak of alternatieve afspraak gemaakt.
Gesprek op afspraak/ na schooltijd
Buiten de geplande gespreksavonden, kan er altijd aanleiding zijn om als ouder(s)/verzorger(s) of als leerkracht het gesprek aan te willen gaan over de ontwikkeling van uw kind. Na schooltijd heeft elke leerkracht altijd (kort) de ruimte om zaken te bespreken. Als het gesprek meer aandacht behoeft is het handig om vooraf een afspraak te maken.
Huisbezoek
De leerkrachten van onze school gaan op huisbezoek bij kleuters die starten op onze basisschool. Wanneer een leerkracht van de groepen 3 t/m 8 het belangrijk of nuttig vindt om in uw eigen vertrouwde omgeving met u over uw kind te praten, komt de leerkracht ook thuis op bezoek. Ook bij speciale gelegenheden kan dat het geval zijn.
Rapport over uw kind
Dagelijks werken we aan de ontwikkeling van uw kind. Tweemaal per jaar informeren we alle ouder(s)/verzorger(s) over de voortgang en krijgen de kinderen een rapport. Dit doen we aan de hand van methodegebonden, methodeonafhankelijke toetsen en observatie instrumenten, zoals toetsen uit het ‘leerlingvolgsysteem van Cito’, de peuter- en kleuterontwikkeling aan de hand van ‘Kijk’ en het volgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling ‘Zien!’.
Rond de herfstvakantie bespreken we onze observaties rondom de start van het nieuwe schooljaar met een sterke focus op het welbevinden en de betrokkenheid bij het onderwijs. Rond carnaval en voor de zomervakantie betrekken we ook de gegevens uit de Cito-toetsen hierbij. U krijgt deze ook op papier: het rapport.
In het leerlingrapport kunt u lezen welke kennis en vaardigheden heeft uw kind opgedaan als we kijken naar de gebruikte (les)methoden, maar ook hoe uw kind presteert ten opzichte van landelijke normen (Cito-gegevens). We maken gebruik van een ouderportal, hier kunt u gegevens van uw kind inzien.
Parro (van ParnasSys)
Op IKC Achterberg gebruiken we het communicatiesysteem Parro. Met Parro kunnen we de dagelijkse activiteiten van uw kind op school volgen. U ontvangt bijvoorbeeld foto's of andere updates vanuit de groep. U kunt rechtstreeks communiceren met de leerkracht van uw kind. Hier is ook een agenda aan gekoppeld.
Ouderportaal (van ParnasSys)
Het Ouderportaal is hét portaal waarmee we u betrekken bij de ontwikkeling van uw kind. We delen via het ouderportaal toetsresultaten en rapporten. Maar het portaal kunt u ook gebruiken voor het up-to-date houden van de NAW-gegevens van uw kind.
Digitale nieuwsbrief
U ontvangt maandelijks een digitale nieuwsbrief met belangrijke informatie over de dagelijkse gang van zaken op de school.