Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan

Kastanjestraat 26 5104 CL Dongen

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Dagelijks worden de lessen met veel passie een aandacht (vorm)gegeven. Tijdens de evaluatie wordt gekeken of de lessen de gewenste resultaten hebben opgeleverd. Dat komen we te weten door leerlingen te observeren en met hen in gesprek te gaan of door methodegebonden toetsen af te nemen. Daarnaast worden de leeropbrengsten 2 keer per jaar gemeten met landelijk genormeerde CITO toetsen. Dit gebeurt vanaf groep 3 in de maand februari met de M-toetsen (middenmeting) en in de maand juni met de E-toetsen (eindmeting). 

Na afname van deze CITO toetsen analyseren we alle toetsen met een schoolbrede datamuur en stellen we op basis hiervan de interventies bij. Interventies kunnen betrekking hebben op de school, de groep of een individuele leerling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke basisschoolleerling een schooladvies voor het voortgezet onderwijs (vo). Dit advies is een inschatting van welk schoolniveau op dat moment past bij de leerling om te starten op het VO. Op dat niveau mag de leerling zich inschrijven in het voortgezet onderwijs. Scholen doen altijd hun uiterste best om alle leerlingen een passend schooladvies te geven. Op basisschool Sint Jan komt het schooladvies als volgt tot stand: Aan het eind van groep 7 krijgen de kinderen een voorlopige indicatie van het uitstroomniveau. De school kijkt bij elke leerling onder andere naar: gedragskenmerken sociaal-emotionele vaardighedenpraktijkgerichte vaardighedenwerkhouding en motivatieresultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen resultaten op methode gebonden toetsenresultaat eventueel capaciteiten- of intelligentieonderzoek zorgdossier van de leerling. De indicatie van het uitstroomniveau wordt door de leerkracht van groep 7 samen met de kwaliteitscoördinator vastgesteld. Op aanvraag kan de directeur meekijken. In een ouder-kind-gesprek aan het eind van groep 7 worden deze zaken en de indicatie met ouders besproken. In de laatste twee weken van oktober nemen we bij alle leerlingen de B8 Citotoets af. De onderdelen rekenen, begrijpend lezen, taalverzorging, technisch lezen (AVI) worden afgenomen. Deze data wordt gebruikt om het onderwijs tot aan de doorstroomtoets vorm te geven en wordt meegenomen in het voorlopige schooladvies. In januari groep 8 krijgen de leerlingen het voorlopige schooladvies. In maart nemen wij de doorstroomtoets af en krijgen de leerlingen een definitief advies. De doorstroomtoets is nieuw dit schooljaar en vervangt de eindtoets. De leerkracht neemt de score van de doorstroomtoets mee in de totstandkoming van het definitieve advies. Is de uitkomst van de doorstroomtoets lager dan het schooladvies, dan verandert het schooladvies van de school niet. Als uit de doorstroomtoets een hogere score komt dan verwacht, kan de school het schooladvies bijstellen. Dat wordt ook de norm vanaf schooljaar 2023-2024. De school kan nog van een bijstelling afzien. De school moet dan goed motiveren waarom zo’n bijstelling niet in het belang van de leerling is. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn ervan overtuigd dat leerlingen zich pas optimaal kunnen ontwikkelen als ze zich veilig voelen. We zullen er alles aan doen om onze leerlingen, ouders en medewerkers die veiligheid te laten ervaren. 
Als school schenken wij extra aandacht aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden. We doen dit door schoolbreed lessen Rots en Water aan te bieden. Daarnaast werken we met de methode Kwink. Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respectvol
  • Verantwoordelijk
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven