Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan

Kastanjestraat 26 5104 CL Dongen

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een leerkracht doen we er alles aan om deze te vervangen. Binnen het huidige lerarentekort, is het regelen van vervanging een uitdaging. Daarom hanteren we een stappenplan:

1. Bij verlof of acute ziekte leggen we contact met de groepsverantwoordelijke leerkracht of duo-partner.

2. Als zij niet beschikbaar zijn, vragen we leerkrachten uit een andere groep meer te werken of zoeken we extern een vervanger.

3. Als zij niet beschikbaar zijn, verplaatsen we in de school onderwijsassistenten vanuit de ondersteuning naar de groep.

4. Als zij niet beschikbaar zijn, plaatsen we in een specifieke situatie een stagiaire voor de groep.

5. Als zij niet beschikbaar zijn, splitsen we een groep op bij leerkrachten in dezelfde leerlaag.

6. Als dit niet gaat of niet verantwoord is, wordt een groep naar huis gestuurd en werken zij digitaal aan hun schoolwerk via Prowise Go.

We informeren u zo goed en zo snel mogelijk op dit gebied. Echter als er zich 's ochtends vroeg een acute situatie voordoet, dan kan het voorkomen dat u vooraf niet geïnformeerd wordt. Wel informeren we u bij langere ziektetrajecten, zodra er een oplossing voorhanden is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 1-2 gaan vier dagen in de week naar school. Zij krijgen les in ons juniorgebouw. Dat is een eigen locatie met 3 lokalen, een speelzaal, een peuterruimte en brede gangen waar speel- werkplekken zijn gecreëerd. We zijn er trots op, onze leerlingen in het beginstadium van hun basisschoolperiode de veiligheid van een eigen gebouw met aangrenzend speelterrein te kunnen bieden. Dit is dan ook uniek in Dongen! 

In de groepen 1 en 2 werken we met de methode Schatkist. Schatkist behandelt alles wat een kleuter tegenkomt: rekenen, lezen, (voorbereidend) schrijven, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie, burgerschap, drama, muziek en beeldende vorming. Kleuteronderwijs is speels, maar niet vrijblijvend. Daarom hebben alle domeinen in Schatkist een volwaardige leerlijn en een duidelijk lesdoel per activiteit. De leerlijnen hebben een heldere opbouw: eerst herhaling, daarna uitbreiding. Zo kunnen kleuters zich stap voor stap ontwikkelen. De leerkracht is soms sturend, soms meer begeleidend en soms ligt het accent juist op het zelf ontdekkend bezig zijn. We volgen onze leerlingen in groep 1/2 met het registratiesysteem van ‘KIJK’ en geven regelmatig een terugkoppeling aan ouders. 

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij hebben de ambitie om de basisondersteuning in onze groepen te versterken. Op die manier hoeven minder leerlingen de groep uit voor individuele hulp en profiteren meerdere leerlingen van deze stevige basis.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven