Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De leerlingen van groep 1-2 gaan vier dagen in de week naar school. Zij krijgen les in ons juniorgebouw. Dat is een eigen locatie met 3 lokalen, een speelzaal, een peuterruimte en brede gangen waar speel- werkplekken zijn gecreëerd. We zijn er trots op, onze leerlingen in het beginstadium van hun basisschoolperiode de veiligheid van een eigen gebouw met aangrenzend speelterrein te kunnen bieden. Dit is dan ook uniek in Dongen!
In de groepen 1 en 2 werken we met de methode Schatkist. Schatkist behandelt alles wat een kleuter tegenkomt: rekenen, lezen, (voorbereidend) schrijven, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie, burgerschap, drama, muziek en beeldende vorming. Kleuteronderwijs is speels, maar niet vrijblijvend. Daarom hebben alle domeinen in Schatkist een volwaardige leerlijn en een duidelijk lesdoel per activiteit. De leerlijnen hebben een heldere opbouw: eerst herhaling, daarna uitbreiding. Zo kunnen kleuters zich stap voor stap ontwikkelen. De leerkracht is soms sturend, soms meer begeleidend en soms ligt het accent juist op het zelf ontdekkend bezig zijn. We volgen onze leerlingen in groep 1/2 met het registratiesysteem van ‘KIJK’ en geven regelmatig een terugkoppeling aan ouders.
Wij hebben de ambitie om de basisondersteuning in onze groepen te versterken. Op die manier hoeven minder leerlingen de groep uit voor individuele hulp en profiteren meerdere leerlingen van deze stevige basis.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.