Archipelschool De Golfslag

Juffrouw van de Putteplein 3 4357 EN Domburg

  • Schoolfoto van Archipelschool De Golfslag
  • Schoolfoto van Archipelschool De Golfslag
  • Schoolfoto van Archipelschool De Golfslag
  • Schoolfoto van Archipelschool De Golfslag
  • Schoolfoto van Archipelschool De Golfslag

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In groep 8 wordt er aan het begin van het schooljaar een speciale informatieavond gehouden voor de ouder(s) / verzorger(s) van de kinderen uit deze groep. De schoolkeuze en algemene informatie over het voortgezet onderwijs staan op die avond centraal. Er is eveneens uitleg over de IEP toets die in groep 8 gemaakt wordt.

In januari vinden de adviesgesprekken plaats tussen u, uw kind en de leerkracht van groep 8. In deze periode organiseren de verschillende scholen voor het voortgezet onderwijs informatiedagen en –avonden voor ouder(s) / verzorger(s) en kinderen. In de maand mei komt de uitslag van de IEP toets en wordt bij een hogere uitslag het schooladvies heroverwogen en de heroverweging wordt besproken met de ouder(s) / verzorger(s). Indien de heroverweging leidt tot een hoger schooladvies geven we dit door aan het voortgezet onderwijs.

De leerkracht van groep 8 verzorgt de schriftelijke aanmelding bij de school voor voortgezet onderwijs. In mei ontvangt u bericht van plaatsing van uw kind. Na de overgang naar het voortgezet onderwijs blijven wij de kinderen volgen. Wij krijgen tot en met het tweede jaar van de middelbare school rapportages opgestuurd en er zijn contactmomenten voor de groep 8 leerkracht op de middelbare school.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf het moment dat de kinderen bij ons op school beginnen, wordt de ontwikkeling gevolgd en de resultaten daarvan bijgehouden. Dit gebeurt in groep 1/2 aan de hand van de leerlijnen van Parnassys en vanaf groep 3 in de eerste plaats met de methode gebonden toetsen op basis van de bij een methode behorende normering. Deze resultaten vormen de basis voor de rapporten die twee keer per jaar verschijnen. Daarnaast zijn er ook de methode onafhankelijke toetsen van het leerlingvolgsysteem (LVS) op basis van landelijke normeringen. De resultaten van deze CITO toetsen worden ook op het rapport vermeld. Naar aanleiding van de rapporten worden de oudergesprekken gepland. In het eerste oudergesprek, wij noemen dit gesprek het "updategesprek", kunt u aangeven hoe het thuis gaat, wat uw kind eventueel nodig heeft op school en verwachtingen uitspreken. De leerkracht zal vertellen hoe de start in het nieuwe schooljaar is geweest, hoe het met uw kind op school gaat en eventuele opvallende zaken bespreken. In alle groepen voeren wij kindgesprekken. In deze gesprekken gaat het over het welbevinden van de kinderen, maar ook over hun eigen verwachtingen en doelen. Al deze gegevens en de zienswijze van de ouder(s) / verzorger(s) vormen belangrijke bouwstenen om de stimulerende en de belemmerende factoren in kaart te brengen en op basis daarvan de onderwijsbehoeften van de kinderen te bepalen. Deze gegevens worden gebruikt voor het opstellen van de blokplannen en de groepsoverzichten. De blokplannen, de groepsoverzichten en de resultaten van de CITO toetsen worden gebruikt om de tussenopbrengsten van ons onderwijs te evalueren. We hanteren hierbij een eigen schoolnorm die gebaseerd is op de vaardigheidsscore niveau A op basis van de herziene normering van CITO.

Van ieder kind wordt een dossier opgebouwd, waarin alle vorderingen en overige belangrijke informatie wordt bewaard. De vorderingen van alle kinderen worden regelmatig met de intern begeleider besproken.

Naast de geplande oudergesprekken is het mogelijk dat de leerkracht tussentijds contact met u opneemt als de situatie daarom vraagt. Natuurlijk kunt u als ouder ook altijd een gesprek met de leerkracht aanvragen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs is afhankelijk van een aantal factoren:

  • De capaciteiten van het kind (wat kan het kind?)
  • De kwaliteit van de basisschool (voldoen aan de kerndoelen)
  • Omgevingsinvloeden (welke uitdagingen worden er geboden?)

We stellen ons ten doel om het maximale uit elk kind te halen. Aard en aanleg van het kind zijn belangrijke factoren. De beste school voor voortgezet onderwijs voor uw kind is de school die het best past bij de capaciteiten van uw kind. De definitieve leerresultaten aan het eind van groep 8 worden vastgesteld door middel van een verplichte eindtoets in april, waaraan alle leerlingen deel moeten nemen. Bij ons op school is dit de IEP toets.

Al veel eerder bepalen wij op basis van het leerlingvolgsysteem en methode gebonden toetsen waar nog aan gewerkt moet worden in groep 8. In januari wordt het schooladvies voor het voortgezet onderwijs gegeven. Als school baseren wij ons advies op de volgende punten:

  • Werkhouding in de klas
  • Werktempo
  • Houding ten opzichte van huiswerk
  • Intrinsieke motivatie
  • Cognitieve resultaten (methode-afhankelijk en methode-onafhankelijke toetsen)
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In het eerste jaar

Bron

In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het pedagogisch klimaat van Archipelschool De Golfslag is erop gericht om voor alle betrokkenen een veilige leef- en leeromgeving te creëren. We vinden het belangrijk dat de kinderen met plezier naar school komen. De sfeer kenmerkt zich door vertrouwen, inzet en acceptatie van het unieke in iedereen. Als team zetten we ons in om een sfeer te scheppen waarbij kinderen, medewerkers en ouder(s) / verzorger(s) zich “thuis” voelen. We scheppen situaties en hanteren didactische werkvormen waarin samenwerking wordt gestimuleerd. Onze school hecht een groot belang aan een goed contact tussen en ouder(s) / verzorger(s). Een goede samenwerking tussen school en thuis bevordert het welbevinden van uw kind.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Accepteren van elkaar
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven