Burgerschool

Olivier van Keulenlaan 16 9101 VR Dokkum

  • Denken vanuit mogelijkheden en oplossingen is een vaardigheid die je je leven lang meeneemt. Vanuit jouw talenten en een groei mindset leren
  • Bij ons leer je hoe je een gesprek voert en hoe je echt naar anderen luistert. Welke vragen stel je dan? Vanuit respect en nieuwsgierigheid
  • De wereld verandert in snel tempo. Bij ons ontwikkel je jouw eigenwijze kijk op de wereld, hoe je omgaat met verschillende culturen, geloven
  • Schoolfoto van Burgerschool
  • Jij leert om je eigen mening te vormen en te geven. Je leert om op jezelf te vertrouwen en om keuzes te durven maken die bij jou passen!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets. Komend jaar zal de Cito Eindtoets veranderen; er komt namelijk een doorstroomtoets. Met deze toets laten leerlingen zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. We kijken bij de opbrengsten van deze toets vooral naar de behaalde referentieniveaus en analyseren of de scores in lijn zijn met de ontwikkeling die wij gezien hebben tijdens hun 8-jarige basisschooltijd. Deze gegevens gebruiken we ook bij het opstellen van nieuwe speerpunten en actiepunten voor het komende schooljaar.

We zien dat de eindopbrengsten op de Burgerschool vorig jaar flink gedaald zijn en dat we met name op 1S/2F niveau te laag scoren bij wat op basis van de weging verwacht mag worden. Sinds een aantal jaar werken we binnen de gehele Burgerschool met BOOM toetsen. In de resultaten van deze LOVS BOOM toetsen komen we tot andere analyses dan de eindopbrengsten laten zien. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Elke dag werken wij eraan om ons onderwijs nog beter in te richten en de kwaliteit hoog te houden. Dit doen we door volgens een cyclus te werken; in ons schoolplan, in ons jaarplan en ook als het gaat om toetsresultaten. Het schoolplan is voor de langere termijn, waarbij een vertaalslag wordt gemaakt per schooljaar in de vorm van een jaarplan. Aan het eind van het schooljaar wordt het plan gee¨valueerd: zijn alle doelstellingen gehaald en de plannen uitgewerkt? Dit nemen we, met de nieuwe acties, weer mee in het volgende jaarplan.

Ook analyseren we onze opbrengsten. Een schoolbrede trendanalyse zorgt voor verbeterpunten die worden meegenomen. De tussenresultaten worden gemeten aan de hand van BOOM toetsen, geanalyseerd op leerling- en groepsniveau door de leerkracht. Dit wordt besproken met de intern begeleider tijdens de groepsbesprekingen. Daarna worden de resultaten ook op schoolniveau besproken in het kwaliteitsteam (directie, intern begeleider, taalcoo¨rdinator en rekencoo¨rdinator) en volgt een terugkoppeling naar het team met eventuele acties op de diverse niveaus. De resultaten worden vastgelegd in de kwaliteitsmap die bovenschools op managementniveau wordt besproken. Daarnaast werken we doelgericht met kinderen, zodat we meer kunnen differentie¨ren en leerlingen eigenaar worden van hun eigen leerproces. Deze doelen en observaties uit de les of methode gebonden toetsen worden geborgd in ons volgsysteem en in de portfolio’s van de leerlingen. De doelen worden geanalyseerd en vervolgens worden er acties aan verbonden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De stap van basisschool naar voortgezet is best een hele spannende. Om onze leerlingen en ouders zo optimaal mogelijk te betrekken bij dit proces werken we met een adviesprocedure.

Aan de start van ons schooljaar voeren we driehoeksgesprekken, die bij onze groep 8 leerlingen ook gaan over ambities en het voortgezet onderwijs. Naast deze gesprekken (met leerling, ouders en leerkracht) worden er ook ambitiegesprekken gevoerd met de leerling; waar zou je volgend jaar graag naartoe willen en wat zijn dan de doelen?

De plaatsingswijzer is een belangrijk instrument voor het schooladvies. Hierin staan de toetsresultaten van onze tweejaarlijkse BOOM LOVS toetsen. Dit gebeurt vanaf groep 6. Eind groep 6, twee momenten in groep 7 en uiteindelijk midden groep 8 wordt de plaatsingswijzer besproken met leerling en ouders tijdens onze portfolio gesprekken. Tijdens deze gesprekken wordt het uitstroomprofiel bekeken. Bij het komen tot een uiteindelijk advies kijken wij niet alleen naar de toetsresultaten; ook observaties van leerkrachten tellen mee. Uiteindelijk wordt er met de adviescommissie (leerkrachten groep 6, 7, 8, IB-er en directeur) een passend advies gegeven. In overleg met leerling en ouders wordt de schoolkeuze bepaald.

Dit jaar zullen alle leerlingen in februari een doorstroomtoets maken. Deze toets zal in plaats van de Cito Eindtoets afgenomen worden. Naar aanleiding van het resultaat op deze toets en alle opbrengsten vanuit BOOM LOVS toetsen zal er een advies gegeven worden. Net als bij de Cito Eindtoets kan een advies bijgesteld worden na de doorstroomtoets; het advies kan enkel omhoog bijgesteld worden. We kiezen graag voor een kansrijke advisering om elk kind de beste kansen te geven op het voortgezet onderwijs.

Via Social Schools worden ouders op de hoogte gehouden over alle open dagen van de voortgezet onderwijs scholen in de regio. In de week voor 1 april moet de leerling aangemeld zijn op de VO school. De leerkracht van groep 8 doet dit gezamenlijk met ouders.

Gedurende de eerste drie jaar op het voortgezet onderwijs, worden wij op de hoogte gehouden van de resultaten van onze (oud)-leerlingen op het vervolgonderwijs. Voor meer informatie over de plaatsingswijzer kunt u kijken op: https://plaatsingswijzer.nl/Home/Ouders

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Burgerschool is een Vreedzame school. Wij willen onze leerlingen meegeven dat zij verantwoordelijk zijn voor de wereld om hen heen. De school is voor de leerlingen een oefenplaats. Samen leren wij dat we deel zijn van een gemeenschap (de school), maar ook van het grotere geheel (de omgeving/wereld). Wij leren onze leerlingen een actieve en positieve bijdrage te leveren aan de wereld om ons heen. We hebben oog en oor voor elkaar. We voelen ons verantwoordelijk voor de omgeving om ons heen. Wij leren initiatiefrijk te zijn, betrokken en zorgzaam voor onszelf en de ander.

We hebben een aantal uitgangspunten die hierbij centraal staan:

·      We lossen problemen/conflicten op een constructieve manier op met behulp van mediatoren

·      We zorgen voor een positief klimaat door het creëren van sociale en morele normen

·      We bevorderen de sociale verbondenheid en de gemeenschapszin.

Soms komen mensen terecht in een conflict. Dat kan omdat mensen verschillende belangen hebben of meningen. Het is belangrijk om op school te leren hoe je conflicten kunt voorkomen. Maar dat je ook begrijpt hoe conflicten ontstaan en dat ze uit kunnen aarden in ruzies. We werken samen met de leerlingen om conflicten op te lossen. Wij leren onze leerlingen vaardigheden die nodig zijn om conflicten op een constructieve manier op te lossen. Dit leren wij de leerlingen zonder de hulp van volwassenen. Zo ontwikkelen zij in de loop van de basisschool vaardigheden die de kinderen in de rest van hun leven zullen helpen. Op de Burgerschool hebben wij opgeleide mediatoren die helpen bij het oplossen van conflicten tussen kinderen.

Doordat de kinderen eigenaar worden van het oplossen van het conflict komen problemen minder vaak voor. Uit onderzoek blijkt ook dat bij jongeren die deze vaardigheden hebben aangeleerd latere mindere vaak in de problemen komen. Ze roeien op in een omgeving waar sociale verbondenheid belangrijk is. We respecteren elkaar. Verschil mag er zijn! Wij vinden het leuk om van elkaar te leren. Ook als het gaat over verschil in overtuiging/denkwijzen. Kinderen leren bij ons dat ze ertoe doen!

Samen werken wij op de Burgerschool aan een positief klimaat. Zodat ieder kind tot zijn/haar recht komt. Onze school is een oefenplaats voor sociale competenties en actief burgerschap en daar zijn wij trots op.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wereldburger
  • Vindingrijk
  • Sociaal vaardig

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft de school in mei 2013 bezocht en de school een voor zowel kwaliteit als opbrengst een voldoende gegeven en opnieuw opgenomen in het basisarrangement.

Terug naar boven