Wat is de klachtenregeling?
Heeft u als ouder kritiek of een klacht, dan willen wij dat graag horen. We vinden het wenselijk dat we elkaar kunnen en durven aanspreken. Uiteraard op een respectvolle manier. De eerste stap is om het gesprek aan te gaan met de betrokken stamgroepleider en/of directeur. Wij proberen klachten altijd eerst op een goede manier op school af te handelen. De mogelijkheid bestaat echter dat u als ouder uiteindelijk niet tevreden bent over de wijze waarop de school met een geschil omgaat. In zo’n geval kunt u een beroep doen op de 'Klachtenroute Ouders BMS'
Op onze school hebben we een informele klachtenroute en een formele klachtenroute. Het is de bedoeling om klachten zoveel mogelijk via de informele klachtenroute (op schoolniveau) op te lossen. Pas als dat niet lukt, of als de informele klachtenroute niet tot de mogelijkheden behoort, dient de formele klachtenroute te worden gebruikt.
Informele klachtenroute
Als u een klacht heeft over de gang van zaken op onze school, dan kunt u in de eerste plaats terecht bij de groepsleerkracht. Komt u er met de groepsleerkracht niet uit of heeft u een klacht die de directie aangaat, dan kunt u contact opnemen met de directie. Brengt dat ook geen oplossing, dan kunt u zich daarna wenden tot het bestuur van de Bisschop Möller Stichting.
U kunt ook de schoolcontactpersoon benaderen. Soms is het plezierig eerst vertrouwelijk met iemand te spreken, zonder meteen een klacht in te dienen. De schoolcontactpersoon treedt op als wegwijzer en procesbegeleider in de klachtroute maar is geen mediator. De schoolcontactpersoon helpt u met het nemen van de juiste (vervolg-)stappen.
De schoolcontactpersoon van onze school is: Bastienne Bijl, [email protected]
Voor klachten over gedragszaken kunt u terecht bij de externe vertrouwenspersoon van de school. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en in dienst van een externe ondersteuningsdienst, het GIMD.
De vertrouwenspersoon voor ouders is: Peter de Jonge - [email protected] - 0610766798
De klachtenroute is ook terug te vinden op de site van de BMS: https://www.bms-onderwijs.nl/wie-zijn-wij/klachten/
Formele klachtenroute
Onze school is als onderdeel van de Bisschop Moller Stichting aangesloten bij de Klachtencommissie voor het Katholiek Onderwijs te Den Haag. Wanneer de informele klachtenroute niet heeft geleid tot het wegnemen van uw klacht, of wanneer de aard van de klacht zich verzet tegen het volgen van de informele klachtenroute, kunt u een schriftelijke klacht indienen bij de klachtencommissie. Het klachtenreglement van de klachtencommissie is te verkrijgen via school en is te downloaden via de website www.gcbo.nl