Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De kern van het onderwijs aan de kinderen in de groepen 1 en 2 bestaat vooral uit spel, het werken met ontwikkelingsmateriaal en het leren van de basisvaardigheden. Er wordt veelal gewerkt vanuit de kring in tafelgroepen, in werkhoeken, in het speellokaal en op het schoolplein. Er wordt een basis gelegd voor het zelfstandig werken.
Er wordt in alle groepen gewerkt rond thema’s en met projecten welke voortkomen uit de gebruikte methodes, de tijd van het jaar of een actualiteit. Alle vakken worden zoveel mogelijk geïntegreerd gegeven. Regelmatig werkt de hele school gedurende een periode aan het zelfde thema, waarbij gezamenlijke en klassen doorbrekende activiteiten worden georganiseerd.
CBS Remmelt Booy is een reguliere school voor PO.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
1. Goed onderwijs vraagt om continu aandacht te hebben voor verbetering, waarbij naast het team en leerlingen ook ouders zijn betrokken. Bij ons op school maken we dit zichtbaar door:
-De ontwikkeling van een leerling portfolio, waarbij het steeds gaat om de eigen ontwikkeling van de leerling op gebied van hoofd, hart en handen. Bij de totstandkoming en doorontwikkeling wordt van ieder een actieve rol verwacht: leerling, leerkracht én ouder werken samen.
- De ritmiek en werkwijze van Stichting LeerKracht zijn geborgd en zichtbaar in de school. Doelen en behaalde doelen voor onderwijsverbetering zijn zichtbaar, ouders worden betrokken bij de werkwijze.
2. Thematisch onderwijs met een uitgewerkt aanbod van cultuuronderwijs zoals op onze school is neergezet biedt voldoende kansen om burgerschapsonderwijs een meer bewuste plek te bieden. Hoe de school hier vorm aan geeft staat omschreven in de bijlage Cultuuronderwijs, als rode draad verweven.
3. Een kleine school biedt kansen, maar kent ook bedreigingen. Onderwijs en opvang vraagt om een brede gezamenlijke aanpak in de regio. De school heeft recent in een ouderenquête de vraag gesteld over belang voor kinderopvang in het dorp. Wegens onvoldoende respons, beschikt de school niet over concrete behoefte bij ouders. Dit vraagt om nader onderzoek.
4. Een duurzame organisatie ondersteunt en stimuleert werknemers om het beste uit zichzelf naar boven te halen. Dit biedt kansen om kennis te delen en voor een optimale samenwerking in de regio.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.