Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar worden de resultaten met alle leerkrachten besproken. Hieruit worden nieuwe doelen geformuleerd en door het met elkaar te bespreken zorgen we tevens voor een rode draad door de school wat betreft aanpak.
In november wordt er tijdens de portfoliogesprekken een voorlopig advies gegeven.
Mocht dit advies voor de doorstroomtoets gewijzigd zijn dan zijn er telefonische afspraken in januari. Mocht er nodig zijn dan komen de ouders en leerlingen hiervoor op school.
Het definitieve advies wordt na de doorstroomtoets gegeven, dat is in maart.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Vertrouwen tussen kinderen, ouders en medewerkers vinden wij heel waardevol. Dit betekent luisteren, meedenken en communiceren met elkaar. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Maar vertrouwen is ook loslaten en elkaar bewegingsvrijheid geven.
Aandacht geven is niet alleen heel goed luisteren en meedenken. Aandacht is ook constateren dat er wat aan de hand is of dat iemand niet lekker in zijn vel zit en hier iets mee doen.
Waardering voor elkaar. Respect voor ieder individu. Het begint bij normen en waarden. Openstaan voor iedereen. Daarnaast is elkaar aanspreken en feedback geven zeer belangrijk. Wij handelen vanuit gelijkwaardigheid. Tussen leerlingen, leraren, ouders en schoolleiding. Bij gelijkwaardigheid ontstaat er een open situatie, waarin mensen elkaar aan durven te spreken.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.