Montessori Basisschool De Pas

Prins Hendrikstraat 32 7001 GL Doetinchem

Schoolfoto van Montessori Basisschool De Pas

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken bij ons op school met moderne methodieken, waarbij we de ontwikkeling van kinderen goed kunnen volgen. 

De resultaten van onze kinderen monitoren we door middel van observaties, gesprekken en methode gebonden toetsen. Deze toetsen voeren we in, in een registratiesysteem. Aan de hand van deze tussentijdse resultaten maken we een gedegen analyse en stellen we een vervolgaanpak op. Hierbij bekijken we telkens welke onderdelen al goed gaan in de groep en verkort aangeboden kunnen worden en welke onderdelen nog extra aandacht en dus extra tijd nodig hebben. Op basis van die gegevens ontstaat er een planning voor de volgende periode, waarin er ruimte is voor de verschillen tussen kinderen.

Daarnaast maken onze kinderen ook twee keer per jaar de landelijk genormeerde Cito toetsen. Ook deze toetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd.

Het hele proces van toetsafname, registratie, analyse en vervolgaanpak wordt nauwgezet gevolgd door onze IB-er.

Na de twee landelijke toetsperiodes plannen we twee aaneengesloten studiedagen voor alle leerkrachten om de resultaten op groeps- en schoolniveau met elkaar te bespreken. We formuleren dan ook verbeter- en ontwikkelpunten op groeps- en op schoolniveau. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in de week van 5 februari 2024.

In de week van 18 maart 2024 vinden gesprekken plaats over het definitieve schooladvies.

Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Deze aanmeldweek is gepland in de week van 25 t/m 29 maart 2024.Ouders van leerlingen in groep 8 hebben op de informatieavond in september 2023 meer informatie ontvangen en er is altijd gelegenheid om vragen te stellen over het proces.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school heerst een rustige, veilige werksfeer. De Pas heeft de gezelligheid en de gemoedelijkheid van een kleine school. Contact met u over uw kind stellen wij zeer op prijs. De leerkrachten op onze school voelen zich betrokken bij uw kind. Zij staan tussen de kinderen, op basis van wederzijds respect.

Vanuit de montessori visie besteden wij aandacht aan de totale ontwikkeling van het kind, dus ook de karaktervorming. Montessori spreekt van normalisatie. Er wordt gewerkt aan tien belangrijke eigenschappen: respect, verantwoordelijkheid, oprechtheid, integriteit, redelijkheid, empathie, doorzettingsvermogen, initiatief nemen, optimisme en moed. Montessori benoemt het werken aan gedrag in wellevendheidslesjes. Door aandacht te besteden aan gedragsverwachtingen, laat je zien wat jij als leerkracht belangrijk vindt. Je hecht er waarde aan te vertellen en laten zien hoe je met elkaar omgaat en hoe je elkaar hier ook op kunt aanspreken. Normalisatie is een gedragsaspect dat gedurende de gehele dag, het hele jaar door voorgeleefd wordt. Voorleven laat kinderen zien, wat gewenst gedrag is. Dat betekent dat er dagelijks aandacht is om een goede leeromgeving in de school te creëren.

Tevens werken we dagelijks aan de basiswaarden van een democratische rechtstaat. Dit doen we door in de eigen groep te benoemen dat eenieder zorg draagt voor de ander. De leerkracht stimuleert samenwerking en activiteiten die buiten de groep liggen.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Normalisatie
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven