Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken met combinatiegroepen van 2 leerjaren:
* drie groepen 1-2 & in het voorjaar start een instroomgroep
* drie groepen 3-4
* drie groepen 5-6
* 2 groepen 7-8
Daarnaast wordt op momenten ook groepsdoorbroken gewerkt in de groepen of op het leer- en speelplein.
Met het schoolondersteuningsprofiel willen wij in beeld brengen welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden. Ook geven wij aan welke stappen wij gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren. Daarmee worden ook de mogelijkheden van ons onderwijs duidelijk. Het profiel is samengesteld samen met het personeel van onze school. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan. De ouders van onze school worden over de mogelijkheden voor (extra) ondersteuning op onze school geïnformeerd in de schoolgids. Het profiel wordt in de toekomst verder ontwikkeld en getoetst.
Het ondersteuningsprofiel bestaat uit de volgende onderdelen:
- een korte typering van onze school
- de kwaliteit van onze basisondersteuning
- de deskundigheid voor extra ondersteuning waarover onze school beschikt
- de voorzieningen die onze school heeft om leerlingen extra ondersteuning te bieden
- de voorzieningen in de fysieke omgeving
- de samenwerkende ketenpartners
- belangrijke kengetallen van onze school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft al ambitie dat elke leerkracht Montessori basisbekwaam en vakbekwaam geschoold is. Dit betekent dat alle leerkrachten eenzelfde basis dan beschikken qua kennis en vaardigheden m.b.t. Montessorionderwijs.
Individueel wordt er gewerkt aan het vergroten van kennis op diverse vlakken, zoals NT2, Basisvakken, Meer- en hoogbegaafdheid.
Onze school is geen VVE-school. We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met een de peuterspeelzaal in het gebouw van de school.
Met peuteropvanglocatie 'Wiplala' werken we samen en vindt er uitwisseling plaats. Door de regiofunctie van onze school hebben we met veel verschillende voorschoolse instellingen te maken. We zorgen voor elk kind dat een VVE-plek heeft gehad bij een voorschoolse instelling voor een warme overdracht.
Om de kinderen in de onderbouw goed te kunnen begeleiden volgen we hun ontwikkeling aan de hand van leerlijnen. Deze leerlijnen geven een goed beeld van de ontwikkeling van een kind. Het observeren van kinderen heeft binnen onze Montessori-visie een centrale plaats. Door te kinderen goed te observeren kunnen we adequaat reageren als blijkt dat de ontwikkeling stagneert of juist veel sneller gaat.
Maria Montessori heeft de ontwikkeling van het jonge kind beschreven als de periode van 'de werker'. Ze zijn gevoelig voor zintuiglijke ervaringen, waarnemingen in de omgeving, het leren van woorden en oefeningen uit het dagelijkse leven. Het kind wil nu zelf handelen en heeft aandacht voor het precieze verloop van handelingen. Dit is een periode waarin kinderen heel bewust indrukken opdoen. Het is de 'gevoelige periode' voor het opdoen van zintuiglijke ervaringen, voor waarnemingen in de omgeving, voor het leren van woorden en voor omgang met situaties uit het dagelijks leven. Het kind wil dan vooral veel zelf doen en heeft gerichte aandacht voor het nauwkeurige verloop van allerlei handelingen.
Onze voorbereide omgeving in de kleutergroepen stellen we zo samen dat het jonge kind zich daarin zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen.