Basisschool de Plattenburg

Lavendelveld 21 7006 SM Doetinchem

Schoolfoto van Basisschool de Plattenburg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Zoals u leest in de tabel, scoort IKC de Plattenburg boven de landelijke signaleringswaarde van de inspectie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door observaties en tussentijdse toetsen heeft iedere professional, iedere dag een indruk van de vorderingen van de kinderen. We nemen toetsen af die bij de lesmethoden horen, zodat we kunnen monitoren welke lesstof wel of niet wordt beheerst. Met de kinderen en ouders voeren we de ouder/kindgesprekken over de doelen en de ontwikkeling van de kinderen.

Afhankelijk van de onderwijsbehoeften delen we de kinderen in verschillende instructiegroepen in en/of passen we de leerstof aan. We monitoren de ontwikkelingen van de kinderen ook met de toetsen van het Cito-leerlingvolgsysteem. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen, die naast het beeld van het kind, ons ook een beeld geven van trends en ontwikkelingen in de school. Deze toetsen worden twee keer per jaar afgenomen, dit gebeurt in januari en juni.

Samen met observaties en methode-gebonden toetsen, geeft een adequate analyse van deze toetsen ons een goed beeld van de ontwikkeling van onze kinderen. De professionals krijgen zo de informatie die zij nodig hebben om het lesaanbod goed af te stemmen op de kinderen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 wordt tijdens het laatste ouder-kindgesprek van het schooljaar een pré-advies gegeven voor het voortgezet onderwijs. In januari ontvangen de kinderen van groep 8 hun voorlopig schooladvies. Zij maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. Na de uitslag van deze toets ontvangen de kinderen en hun ouders het definitieve schooladvies.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om je goed te kunnen ontwikkelen is het nodig dat je goed in je vel zit. Wanneer je (grote) zorgen hebt is het moeilijk om je aandacht op iets anders te richten. Een veilig sociaal klimaat en een plezierige omgang met elkaar is een voorwaarde om te kunnen leren en werken. Daarom zijn de afspraken uit de Kanjertraining leidend voor iedereen in onze school:

  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar
  • We werken samen
  • We hebben plezier
  • We doen mee

Het bevorderen en behouden van een veilige en ontspannen sfeer op school is natuurlijk niet alleen een kwestie van de lessen en de uitgangspunten van de Kanjertraining. Op allerlei manieren en momenten zorgen we hiervoor, waarbij wij als volwassenen het voorbeeld voor de kinderen zijn (www.kanjertraining.nl).

Door het coöperatief leren werken kinderen effectief samen en helpen ze elkaar als dat nodig is.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Inspireren
  • Ontdekken & Ontwikkelen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven