Basisschool Canada

Dichterseweg 145 7006 AD Doetinchem

Schoolfoto van Basisschool Canada

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets.

Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen.

Leerlingen uit groep 8 maken vanaf het schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Hieraan voorafgaand ontvangen zij al hun schooladvies. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het document "Kwaliteitszorg Stg IJsselgraaf" is leidend in deze. 

Ultimview Ultimview is onderdeel van Parnassys.

Parnassys is het leerlingvolgsysteem dat Stichting breed in gezet wordt om zicht op resultaten , vorderingen en afspraken met betrekking tot de leerlingen te hebben.  Ultimview wordt gebruikt om de onderwijskwaliteit op organisatie – en schoolniveau te monitoren. De gegevens staan overzichtelijk in interactieve dashboards waardoor de directeuren, de intern begeleiders en de bestuurder de data helder kunnen presenteren. Op basis van de opbrengsten uit Ultimview worden de analyses gemaakt en besproken.   

Opbrengsten en resultaten:

Schoolniveau: 

Twee keer per jaar is er een gesprek met het team over de opbrengsten / resultaten van de school.    

maart De tussenopbrengsten worden geanalyseerd op schoolniveau

juni De eind opbrengsten worden geanalyseerd op schoolniveau inclusief de eindtoets/doorstroomtoets van groep 8   

juni / juli De ambities en interventies worden opgenomen in het schooljaarplan van de school. En in het laatste DO van het schooljaar bespreken de directeuren met elkaar de schoolopbrengsten.

juli De beleidsmedewerker Onderwijskwaliteit maakt een bestuur rapportage vanuit Ultimview. De bestuur rapportage wordt besproken op het eerste DO overleg van het nieuwe schooljaar    

Groepsniveau                                                                                                                                                                             

Minstens twee keer per jaar is er een gesprek over de opbrengsten / resultaten op groepsniveau met de leerkracht en intern begeleider en/of een gesprek met leraren van dezelfde bouw en intern begeleider.  

september/oktober Analyse gegevens n.a.v. de overdracht    

januari/februari Analyse toets opbrengsten    

mei Analyse van de opbrengsten van de ingezette interventies    

juni/juli Analyseren van de gegevens en opbrengsten en overdracht naar de andere klas

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Gedurende de schoolloopbaan van onze leerlingen vinden er jaarlijks drie oudergesprekken plaats. In de maand september vindt er een zogenaamd omgekeerd oudergesprek plaats. Ouders geven de leerkracht informatie over hun kind en de verwachtingen voor het komende schooljaar. Het tweede gesprek vindt plaats in februari-maart en het derde gesprek vindt plaats in juni-juli. In groep 7 wordt tijdens het tweede gesprek een voorlopig advies gegeven voor het voortgezet onderwijs. In groep 8 wordt tijdens het laatste gesprek in februari een definitief schooladvies gegeven. Dit advies is gebaseerd op het LVS van onze school en de kennis van onze leerkrachten. Het voorlopige en eindadvies wordt opgesteld door de teamleden van de bovenbouw, de intern begeleider en de directeur. In februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets. De uitslag van deze toets kan leiden tot een aanpassing van het eindadvies i.o.m. de ouders. De aanpassing vindt alleen plaats indien de score hoger uitvalt dan het verwachte advies.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In alle groepen werken we met de Kanjertraining. Naast specifieke lessen waarin sociale vaardigheden, zelfredzaamheid, omgaan met pesten, e.d. worden aangeboden, zit de Kanjertraining verwerkt in onze dagelijkse omgang met elkaar. Duidelijke regels en een respectvolle omgang met elkaar zijn leidend en bieden duidelijkheid en (zelf)vertrouwen.

Daarnaast zetten we het sociaal emotionele programma HIRO in. HiRO is een jaarprogramma gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling voor het Primair Onderwijs (PO). HiRO is ontstaan vanuit Schooljudo. Deze lesmethode is gebaseerd op ervarend leren. De 7 waarden vanuit judo staan in de HiRO lesmethode centraal.

Vertrouwen ‘op elkaar kunnen rekenen

’Samenwerken ‘elkaar altijd helpen

’Respect ‘alles en iedereen in hun waarde laten

’Beheersing ‘in balans blijven

’Weerbaarheid ‘sterk staan en volhouden

’Discipline ‘doen wat nodig is

’Plezier 'lachen en veel lol maken'

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • optimisme
  • plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In februari 2020 hebben we ons laatste inspectie bezoek gehad.

Hieronder een verslag van dit bezoek.

Thema onderzoek didactisch handelen De inspectie, in de persoon van dhr. A.E.M. Reijnen, voerde dit onderzoek uit op onze school om informatie op te halen vanwege haar taak toezicht te houden op het onderwijsstelsel. Deze informatie vormt een van de bronnen voor de “Staat van het Onderwijs” dat jaarlijks in april verschijnt. Tevens gaf dit bezoek invulling aan de verplichting om tenminste een keer in de vier jaar elke basisschool te bezoeken. De kwaliteit van het didactisch handelen is cruciaal voor de kwaliteit van het onderwijs en daarom is de inspectie steeds op zoek naar manieren om alle aspecten van het didactisch handelen in kaart te brengen.

De inspecteur had vooral aandacht voor de eigen ambities van onze school met betrekking tot het didactisch handelen en hoe deze terug te zien waren in onze school en in de groepen. Ook ging hij met ons in gesprek over ons eigen inzicht in de kwaliteit en realisatie van onze ambities (zelfevaluatie).  

Tijdens het bezoek stonden de volgende vragen centraal: ·      

Wat is het beeld van het didactisch handelen als het gaat om taakgerichtheid, betrokkenheid en feedback? ·      

Welke ambities streeft de school na als het gaat om didactisch handelen? ·      

Hoe gaat onze school de kwaliteit van het didactisch handelen na? ·      

Hoe zijn onze ambities terug te zien in de praktijk?   Onze ambities zijn: ·      

Door didactisch te coachen willen we onze hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen. ·       De interactie verbeteren. ·       Concrete feedback geven. ·       Vergroten van het eigenaarschap van de kinderen.  

Een korte samenvatting van de dag: We zijn gestart met een gesprek met de heer Reijnen over o.a. onze ambities en ontwikkelpunten. Ook hebben we gesproken over ons visietraject en de andere onderwijskundige ontwikkelingen. Tevens hebben we het gehad over de ontwikkelingen binnen IJsselgraaf en uiteraard kwam het didactisch coachen uitgebreid ter sprake. Hij kende de uitgangspunten en werkwijze van deze methodiek niet en was dan ook erg benieuwd naar de ontwikkelingen die we daarmee hadden gemaakt.   Vervolgens ging de inspecteur met Anouk Ijdel (leerkracht en coördinator didactisch coachen) op klassenbezoek in de groepen 1-2 geel, 3-4, 6 rood en 8. Aansluitend evalueerde hij met haar en mij de verschillende klassenbezoeken, waarna hij haar uitnodigde om de reflectiegesprekken met de collega’s (waar ze op bezoek waren geweest) te gaan houden, zoals ze dat normaliter ook zou doen als coördinator.  

Na afloop van dit gesprek gaf de inspecteur aan, dat hij erg onder de indruk was van de aanpak en vorderingen van de collega’s. Wat zij tijdens de klassenbezoeken en dit gesprek allemaal hadden laten zien was zo professioneel en zo aansluitend bij onze ambities. Het was een prachtig visitekaartje.  

Aan het einde gaf de inspecteur aan dat hij vond dat wij ons als school zouden moeten gaan profileren als “goede[1]” school. Daarvoor zou het nieuwe visietraject en de nieuwe schoolplanperiode perfect zijn. Hij raadde ons aan om dit als stip op de horizon te plaatsen en daar naartoe te werken, omdat hij vond dat onze basis als een huis stond. Wat een prachtig compliment.  

Er komt geen officieel verslag van dit bezoek. In “Vensters” komt alleen te staan dat hij op bezoek is geweest en wat er besproken is.      

Tom Meeusen Dir. Canadaschool 10-03-2020 [1] Wat wordt daarmee bedoeld?

Het bestuur kan een school bij de inspectie voordragen voor de waardering Goed. Dat kan als de basiskwaliteit van die school op orde is en de school (eigen) ambities heeft geformuleerd die ze in de praktijk overtuigend waarmaakt. De basiskwaliteit van een school is op orde wanneer wordt voldaan aan de wettelijke vereisten.  

Terug naar boven