Basisschool Hogenkamp

Lohmanlaan 25 7003 DJ Doetinchem

  • NVT
  • Schoolfoto van Basisschool Hogenkamp
  • Schoolfoto van Basisschool Hogenkamp
  • Schoolfoto van Basisschool Hogenkamp
  • Schoolfoto van Basisschool Hogenkamp

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Obs Hogenkamp worden 2x per jaar IEP toetsen afgenomen. Dit gebeurt in januari en in juni. 

Ook worden de methodetoetsen afgenomen.

De leerlingen krijgen 2x per jaar een rapport. Mijn Rapportfolio is een digitaal rapport.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De nieuwe doorstroomtoets in groep 8

Vanaf schooljaar 2023-2024 is er een nieuwe wet en wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Deze toets is inhoudelijk hetzelfde maar het toetsmoment wordt naar voren gehaald. Door deze wijziging gaan we onze adviesprocedure aanpassen.

Dit begint met het pré-advies in groep 7.

De nieuwe wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basisonderwijs naar de middelbare school. Dit zijn maatregelen voor de procedure in groep 8 (2023-2024):

· De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen.

· Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.

· Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

o Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.

o Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.

o Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.

o Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

o Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

o Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

·Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.

· De Centrale Eindtoets stopt. Scholen kunnen kiezen uit een landelijk aanbod van verschillende doorstroomtoetsen.

Adviezen

·Gebruik bij het opstellen en onderbouwen van het schooladvies in ieder geval de (ontwikkeling in de) vaardigheidsscores op de LVS-toetsen uit groep 6, 7 en 8. De resultaten bij rekenen/wiskunde en begrijpend lezen zijn de beste voorspellers van het succes in het voortgezet onderwijs.

· Baseer aanvullende informatie over de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en dergelijke op meerjarige observaties. Leg deze informatie systematisch vast.

· Verzamel bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften adequate aanvullende informatie om het advies vast te stellen en te onderbouwen.

· Naast ervaring en vaardigheid in het interpreteren van gegevens, speelt ook de kennis van het voortgezet onderwijs een belangrijke rol bij het geven van het advies. De bij het advies betrokken actoren beschikken over voldoende kennis van het voortgezet onderwijs. Deze kennis wordt vergaard en onderhouden door contacten met functionarissen uit het voortgezet onderwijs en door het bijwonen van voorlichtingsbijeenkomsten die door het voortgezet onderwijs, POVO of scholengroep IJsselgraaf worden georganiseerd. Ook het bezoeken van open dagen en de website What’s Next zorgen voor voldoende kennis van het VO in onze omgeving.

Bij het advies zijn binnen de schoolorganisatie de volgende personen betrokken:

Leerkrachten groep 7

Leerkrachten groep 8

IB/Directie

Het advies wordt door deze personen samengesteld en bekrachtigd door de directie. Hierdoor wordt het advies een schooladvies en is breed gedragen. De directeur draagt altijd de eindverantwoordelijkheid voor het advies.

Definitief advies na de Doorstroomtoets

Voor 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Is het advies van de doorstroomtoets hoger, dan stelt de school het advies bij naar boven. Indien het doorstroomadvies lager is dan het schooladvies dan blijft dit advies staan.Scholen gaan dus in principe mee met het doorstroomadvies. Als het advies niet wordt aangepast moet dit met motiverende redenen worden vermeld in het LAS van de school (Parnassys).Het definitieve advies wordt dus na de doorstroomtoets gegeven. Dit kan een bevestiging zijn van het schooladvies of een ophoging van het advies (In overleg met Team, ouders en leerling).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school zijn we bezig met de afstemming van de leerprocessen en de ontwikkeling van kinderen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich in een goede balans tussen cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling ontplooien. Leerprestaties worden d.m.v. genormeerde toetsen regelmatig gecontroleerd en in het leerlingvolgsysteem vastgelegd. De sociaal-emotionele ontwikkeling houden wij in de gaten door middel van een aantal observatiemomenten in het jaar. Deze observatiemomenten worden verwerkt in het programma ZIEN. Er wordt veel aandacht besteed aan de overgang van de leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Vanzelfsprekend wordt gestreefd naar een hoog opleidingspeil, maar ook het aanleren van vaardigheden als agenda bijhouden en huiswerk maken wordt systematisch beoefend. Wij werken met het administratieprogramma Parnassys. Hierin zit ook de module ZIEN(sociaal/emotionele ontwikkeling). Meer informatie vindt u op: www.parnassys.nl

Behandel een ander, zoals je zelf behandeld wilt worden. Deze uitspraak is uitgangspunt en elke melding van pesten nemen wij uiterst serieus. Wij verstaan onder pesten het volgende: Pesten is een gedrag dat gericht is op een of meerdere kinderen  en heeft tot doel en gevolg, dat degene die gepest wordt, zich gekwetst, geraakt, vernederd, afgewezen of buitengesloten voelt. Een pester bevindt zich in een positie dat hij of zij macht heeft over anderen. Die macht wordt negatief gebruikt. De gepeste is daar niet tegenop gewassen en schaamt zich daar vaak ook nog voor. Het is funest voor je zelfvertrouwen. Wij zijn van mening dat pesten alleen gestopt kan worden in samenwerking met ouders/verzorgers 

 Ieder kind moet zich op school thuis voelen. Onze school moet een veilige haven zijn. Wij willen als school een open oor, oog en hart hebben voor onze leerlingen.   Wij willen een school zijn waar kinderen kunnen leren en leven. Dit moet in harmonie zijn met elkaar. Wij benaderen de kinderen vanuit een positieve levenshouding. Wij vinden het belangrijk dat kinderen algemeen geldende waarden en normen hanteren waarbij zij respect hebben voor elkaar, voor elkaars eigendommen en elkaars leefomgeving.   Tegen discriminatie en pesten treden we alert op. We proberen preventief te zijn en negatief gedrag in de kiem te smoren. Obs Hogenkamp werkt hierom met Kwink, een methode die schoolbreed zorgt voor een gedragsaanpak waarin een positieve en sociale omgeving het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt of doet afnemen. Daarnaast is er een pestprotocol.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • wederzijds respect
  • waarden en normen
  • van en voor de samenleving

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven