Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om na te gaan welke ontwikkeling de leerlingen doormaken, worden regelmatig tussentijdse toetsen, de methode gebonden toetsen, afgenomen. Naast de methode gebonden toetsen nemen wij ook de cito-toetsen af. Veel van de toetsen worden tegenwoordig ook digitaal afgenomen. De citotoetsen worden tweemaal per jaar afgenomen. Midden en Eind van het schooljaar. Door het afnemen van de (methodegebonden) toetsen kunnen we het onderwijs zo veel mogelijk afstemmen op de onderwijsbehoeften van de kinderen. De citotoetsen geven inzicht in waar de school, de groep en de individuele leerling staat in vergelijking met het landelijk gemiddelde op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen) .Deze opbrengsten brengen de ontwikkeling van de leerlingen in beeld in vergelijking met het landelijk gemiddelde en worden gebruikt in trendsbesprekingen met het hele team, om de kwaliteit van het onderwijs op school-en groepsniveau te verbeteren. Bij elke trendbespreking wordt geëvalueerd en per vakgebied gekeken of er aanpassingen moeten worden gemaakt in de aanpak per vak voor de komende periode. Naast de trendbespreking worden er ook groepsbesprekingen gehouden. Leerkracht en intern begeleider zoemen dan meer in op de desbetreffende groep. De groepsbesprekingen vinden drie maal per jaar plaats.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.