Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wanneer de kinderen in groep 1 bij ons op school komen is de kinderlijke speelsheid uitgangspunt om tot leren te komen. Al spelend leren de kinderen. Deze speelsheid proberen we natuurlijk vast te houden in ons onderwijs, het zorgt immers voor een groot deel van het onderwijsplezier van de kinderen en leerkrachten. Het verwerven van kennis en vaardigheden gaat wel een steeds nadrukkelijker rol spelen, waarbij (zelf) kennis, een prettige omgang met elkaar, (leren) samenwerken, vorming van persoonlijkheid en weerbaarheid belangrijke kenmerken zijn. Op onze school gebruiken we een aantal uitgangspunten van adaptief onderwijs. We reiken uitdagende situaties aan, stimuleren kinderen zelf oplossingen aan te dragen en sluiten aan bij hetgeen de kinderen al kennen en kunnen. Dit bevordert zelfvertrouwen van de kinderen, en geeft ze de mogelijkheid om actiever deel te nemen aan het onderwijs. Voor de leerkracht betekent dat o.a. een meer stimulerende, uitnodigende en begeleidende houding. Door de inzet van tal van werkvormen uit coöperatief (= samenwerkend) leren kunnen de kinderen eigen ideeën en ervaringen verwoorden, actief meedenken en meebeslissen over het werk. Samenwerken en zelfstandigheid nemen een steeds belangrijker rol in binnen ons onderwijs.
Het werken met ontwikkelingsmateriaal is inclusief inloop en kringactiviteiten.
De uren lezen in groep 3 zijn inclusief taal en spelling.
Wereldoriëntatie vanaf groep 5 omvat de volgende vakken: aardrijkskunde, geschiedenis en Natuur&Techniek
Kunstzinnige vorming omvat de vakken: tekenen, handenarbeid, muziek, dans en drama.
Op Hagen bieden we in principe passend onderwijs aan ongeveer 185 lln. Daar waar het ons niet lukt om dit realiseren kijken we samen met ouders welke stappen we kunnen nemen om toch een passende plek te vinden voor hun kind. Hierbij werken we samen met het bovenschoolsondersteuningsteam van scholengroep IJsselgraaf.
Er wordt gekeken naar de opbrengsten (o.a. Trendanalyses) om de kwaliteit van het onderwijs op schoolniveau en op groepsniveau te verbeteren. Op basis van een goede klassenorganisatie, effectieve klassikale instructie, het geven van voor instructie of verlengde instructie aan individuele leerlingen of groepjes leerlingen als mede het zelfstandig werken en het samenwerkend coöperatief leren, is er binnen een goed pedagogisch klimaat ruimte om zo veel als mogelijk onderwijs op maat aan te bieden. Daarnaast wordt elk school jaar gekeken of er binnen de formatie (inzet en omvang onderwijs personeel) nog mogelijk heden zijn voor extra ondersteuning aan (groepjes) leerlingen. Door een andere leerkracht, onderwijsassistent. En altijd in goed onderling overleg. De spil van de ondersteuningsstructuur is het ‘ondersteuningsstappenplan. Er zijn een aanal specialisten op school die helpen bij de uitvoering van het "ondersteuningsstappenplan"