Wilhelmina Basisschool

Verdilaan 14 a 7002 LN Doetinchem

Schoolfoto van Wilhelmina Basisschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

IB bespreekt met elke leerkracht hun eigen analyse n.a.v. de toetsen en leerkracht past waar nodig het onderwijsaanbod (kindprofielen) aan, zodat de leerkracht van het (volgende) jaar hier mee verder kan. Eerste evaluatie van kindprofielen vindt plaats in oktober/november.Leerkracht bespreekt analyse met IB, vervolgens bespreekt IB analyse met MT. MT geeft uiteindelijk akkoord voor IB analyse en voorgestelde verbeterpunten. Leidend bij analyse zijn de resultaten (feitelijk en welke verwachtingen waren er).Op bovenstaande wijze borgen we de cyclus plan-do-check-act (vanuit groepsplannen geeft leerkracht onderwijs, toetsen meten vooruitgang, leerkracht analyseert en bespreekt met IB, IB analyseert en bespreekt met MT, nieuwe groepsplannen met verbeterpunten gemaakt en weer uitgevoerd).Groepsplannen 4 keer per jaar gecontroleerd, IB analyse twee keer per jaar uitgevoerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uitgangspunten bij het opstellen van het advies zijn:

- methodetoetsen
- citotoetsen van afgelopen jaren
- werkhouding en motivatie (concentratie, taakgerichtheid, huiswerk)

In groep 7 wordt het voorlopig advies opgesteld. Dit advies komt tot stand middels een overleg tussen de huidige groepsleerkracht, de leerkracht van groep 6, leerkracht van groep 8 en de intern begeleider.

In groep 8 volgt het definitieve advies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Zie website:
http://www.wilhelminaschool.eu/school/missie-visie/

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ieder kind gezien
  • Ieder kind gekend
  • Ieder kind geliefd

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De bezoeken van de inspecteurs van de afgelopen jaren zijn altijd goed verlopen. In oktober 2013 heeft de inspecteur een spontaan bezoek gebracht aan onze school. Hij sprak hierin zijn bijzondere tevredenheid uit.

Terug naar boven