Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij

Willy Brandtplein 6 7007 LA Doetinchem

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Schooljaar 2022-2023 hebben we de IEP-toets gebruikt als eindtoets voor onze leerlingen vangroep 8. 

Om beter aan te sluiten aan de manier waarop wij ons onderwijs hebben ingericht, kiezen wij voor de IEP-toets. Hierbij houden wij, elk schooljaar opnieuw, voor ogen dat niet de toets op zich het doel is, maar wel waarom en waarvoor we toetsen.

Het beeld van de leerkrachten blijft het belangrijkste, zij maken het kind dag in, dag uit mee. Een toets is vaak een momentopname en het is fijn wanneer deze aansluit bij het beeld van het kind, de ouders en de school.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We monitoren de tussentijdse resultaten van onze leerlingen continu.  Regelmatig worden de methode-gebonden toetsen afgenomen welke een goed beeld geven van welke leerstof wel of niet beheerst wordt. Ook gaan en blijven de leerkrachten in gesprek met de kinderen over wat de doelen en verwachtingen zijn van de leerling zelf. De leerkrachten kunnen hier dagelijks hun leerstof op aanpassen en waar gewenst instructiegroepen inrichten.

Naast de methodegebonden toetsen gebruiken we de methode onafhankelijke toetsen om een onafhankelijk beeld te krijgen van de vorderingen van onze leerlingen. Voor onze leerlingen waar we 'op maat' willen toetsen, maken wij gebruik van methode onafhankelijke toetsen; de Boom-toetsen. Deze toetsen geven ons een duidelijk beeld waar de leerling staat in zijn/haar ontwikkeling.

Door de gegevens van zowel methode-gebonden toetsen, de methode onafhankelijke toetsen ( Cito-toetsen,  Boom-toetsen) en observaties goed te analyseren, krijgen we een goed totaalbeeld van de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit geeft de leerkrachten voldoende informatie om zo de leerstof goed te kunnen inplannen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij volgen de kinderen vanaf groep 1 in hun ontwikkeling en de stappen die ze daarin maken. In groep 7 hebben de leerkrachten aan het eind van het schooljaar het gesprek met de kinderen en ouders over het voorlopig schooladvies. Daarbij geven we ook aan waar de kinderen nog aan kunnen werken en waar we vooral de kansen en mogelijkheden zien. In groep 8 starten de kinderen met hun persoonlijke beginsituatie en werken ze aan hun eigen doelen en ontwikkeling. Nauwgezet gevolgd door de leerkrachten van groep 8 en intern begeleider. In januari volgt dan het definitieve schooladvies waarbij we vooral kansrijk adviseren.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat kinderen leren en ervaren wat het betekent deel uit te maken van de gemeenschap. En dat ze leren daar zelf een actieve bijdrage in te leveren. Veiligheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid zijn hierbij onze kernwaarden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven