Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Door observaties en nakijkwerk krijgen we een eerste indruk van de vorderingen van onze leerlingen. We nemen regelmatig toetsen af die bij de lesmethoden horen, zodat we kunnen monitoren welke lesstof wel of niet wordt beheerst. Met de leerlingen voeren we gesprekjes over hun doelen, ontwikkeling en vragen. Dit kunnen doelen zijn die met cognitieve vaardigheden te maken hebben of op het gebied van sociale vaardigheden. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften delen we de leerlingen in verschillende instructiegroepen in, maken leerlingen zelf keuzes en/of passen we de leerstof aan. We monitoren de ontwikkelingen van de leerlingen ook met de toetsen van het IEP-leerlingvolgsysteem. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen, die naast het beeld van de leerling, ons ook een beeld geven van trends en ontwikkelingen in de school. Samen met observaties en methode-gebonden toetsen, geeft een adequate analyse van deze toetsen ons een goed beeld van de ontwikkeling van onze leerlingen. De leerkrachten krijgen zo de informatie die zij nodig hebben om het lesaanbod goed af te stemmen op de leerlingen.
Op ODBS Mozaïek krijgen de leerlingen in groep 7 een voorlopig advies en in groep 8 het definitieve advies voor het voortgezet onderwijs. De leerkracht(en) van groep 7 raadplegen voor het voorlopig advies de intern begeleider en de leerkracht die de kinderen in groep 6 hadden. Ook de directeur is bij deze bespreking aanwezig en de leerkrachten van groep 8. De leerkrachten van groep 8 geven het definitieve advies voordat de doorstroomtoets wordt afgenomen. Dit advies komt tot stand in samenspraak met de intern begeleider, de leerkracht die de kinderen in groep 7 hadden en de directeur. Als input gebruiken we de informatie uit het leerlingvolgsysteem, vanuit observaties en uit de (kind)gesprekken die we met de leerlingen en ouders voeren. Wanneer de uitslag van de doorstroomtoets (voorheen de eindtoets) hoger is dan verwacht, nemen we het advies in heroverweging. Ons uitgangspunt is kansrijk adviseren, omdat kinderen blijven doorgroeien.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Om je goed te kunnen ontwikkelen is het nodig dat je goed in je vel zit. Wanneer je (grote) zorgen hebt is het moeilijk om je aandacht op iets anders te richten. Een veilig sociaal klimaat en een plezierige omgang met elkaar is een voorwaarde om te kunnen leren en werken. Daarom zijn de afspraken uit de Kanjertraining leidend voor iedereen in onze school:
We vertrouwen elkaar
We helpen elkaar
We werken samen
We hebben plezier
We doen mee
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.